Elever på Elof Lindälvs gymnasium sover dåligt – och för lite. Kurator Andreas Eliesersson menar att det är ett samhällsproblem. Han och kollegan Tina Tenfält har satt ihop ett program för att få ungdomarna att ta tag i sömnlösheten. Det har haft viss framgång hittills. Foto: Tobias Sandblom

Zzzzömnbrist råder

Ungdomar sover allt mindre. En del elever tar även powernaps på lektionerna. Elof Lindälvs gymnasium har märkt problemet och tar nu krafttag mot det.

– Vi har märkt att många har problem med stress och sömn, säger Andreas Eliesersson, kurator på Elof Lindälv.

För drygt två år sedan började Andreas Eliesersson på kurator på Elof Lindälvs gymnasioum i Kungsbacka. Han mötte då många ensamkommande som sov dåligt.

– Det är ju förståeligt att de sover illa när de varit med om sådana händelser, många har väldigt jobbiga upplevelser. En del har inte kontakt med sin familj. Resan har hit har varit tufft. Vi kanske inte kan ändra så att de sover bra direkt, men vi kanske kan ändra lite i taget, säger Andreas Eliesersson.

Tillsammans med kollegan Tina Tenfält satte han ihop ett enkelt basprogram om sömn. När Andreas pratade om sömn och vikten av att sova och vila ut, visade det sig, via enkäter, att problemet var mer utbrett än vad man först hade vetskap om.

– Vi fick i uppdrag av naturprogrammet att ta fram ett mer fördjupat program om stress och sömn. Det gjorde vi inför den här terminen. Det var nischat mot just natur eftersom vi där har många högpresterande elever. Det är ett tufft program och stress kan leda till sömnproblem.

Andreas Eliesersson har även föreläst om sömnbrist på Aranäsgymnasiet. Han menar att det är ett samhällsproblem. Det visar även siffror som tagits fram och som presenteras i faktarutan här bredvid.

– Det här är en främjande insats. Något vi gör innan det blir ett problem. Det är ingen rocket science utan handlar om självhjälp. Vilka signaler man ska vara uppmärksam på och hur man ska göra för att hantera det, säger Andreas Eliesersson.

Hur illa är det?

– Svårt att säga. Som kurator träffar du bara en liten del av alla. Jag jobbar mot fem program på skolan, men många har problem med sömn och stress. Det tillsammans med ångest och oro är den vanligaste anledningen till att man söker upp mig som kurator.

Eliesersson menar att om man sover dåligt temporärt, så sköter kroppen om det själv. Problemet är om det är återkommande.

– Då tittar vi framförallt på två fenomen. Antingen om man har vänt på dygnet, vilket kanske är det vanligaste. Det andra är om man ändrar mönstret i sängen. Alltså om man pluggar i sängen eller tittar på paddan. Då kopplar hjärnan ihop sängen med just de sakerna. Vi måste då vända tillbaka det så att hjärnan förstår att det är sova man ska göra i sängen, inget annat, säger Andreas Eliesersson.

Han tillägger:

– Det är viktigt att man inte alltid behöver vara tillgänglig. Det blå ljuset från elektroniken påverkar oss mer än vad vi kanske tror.

Hur mycket ungdomarna sover är mycket olika. På helgerna kan det handla om 11-12 timmar, för att på vardagar vara så lite som 3-4 timmar per natt.

– Schemat kan vara väldigt oregelbundet. Vissa dagar kanske man börjar 11 i skolan och vissa dagar halv nio. Då lägger man sig vid olika tider. Om man ska bli trött på kvällen, så måste man vara vaken ett visst antal timmar. Det blir en ond cirkel.

I radioprogrammet Tendens på P1 berättade elever från just Elof Lindälvs gymnasium hur de sov på lektionerna. Ofta korta så kallade power naps. Just det fenomenet gillar inte Andreas Eliesersson alls.

– Nej, det är inte bra. Vi måste vara vakna en viss period för att vara trötta på kvällen. Tar du då ett break mitt upp i allt, då är du ju inte trött på kvällen när du ska sova. Viktigast för att komma i fas med sömnen är att man går upp samma tid och då går man upp vid den tidpunkten när man börjar tidigast i skolan. Vi går inte och lägger oss en viss tid utan vi går upp samma tid.

Vad leder sömnbristen till?

– Först och främst blir man ju trött, givetvis. Man får svårare att koncentrera sig och då orkar man inte lika mycket i skolan och presterar sämre där. Det finns risk att man hamnar i fler konflikter, man missförstår människor och har inte samma tålamod.

Men innan man kommer till dig har det gått långt?

– Ja, så är det. Då har man sovit dåligt ganska länge. Tyvärr kommer de lite sent ibland, det hade varit enklare för alla om de kom tidigare, säger Andreas Eliesersson.

Hur ser du på att sova på lektionerna?

– Vissa program har väldigt långa pass, ibland tre timmar. Då är det upp till en själv att ta pauser. Vad man gör då får du själv bestämma. Lärarna kontrollerar inte det. Hjärnan klarar att koncentrera sig i 40-45 minuter, om man inte blir störd av ett sms, en polare eller något annat.

Insatserna på skolan har gett resultat. Inga mätbara, men Andreas Eliesersson har en känsla av att budskapet så smått börjar nå ut.

– Jag tycker vi har fått fler elever som blivit bättre på att komma upp samma tid. Det kanske bara är en slump, men jag vet inte om det finns något samband. Om de sköter det bra, så räcker det att vi träffar dem tre, fyra gånger, sen fixar de sömnen, säger Andreas Eliesersson.

Kan lärarna se någon skillnad?

– Ja. Många lärare anser att det har varit nyttigt för deras elever. Vi fick bättre resultat på den första elevenkäten som vi gjorde på naturprogrammet, men vi vill inte dra några för tidiga slutsatser av det ännu. Fler har strategier för att stå ut med stress och sömn.

Andreas Eliesersson lägger till:

– Många elever har ett stort driv och sätter väldigt höga krav på sig själva. Ibland har de kanske ouppnåeliga krav på sig själva och det är klart att det är stressigt. På vissa program pratar man högt om provresultat och mängden plugg. Där får jag lite kräksjuka eftersom jag anser att kvalitet går före kvantitet när det gäller studier. Men sådant är så klart stressande, man triggar varandra.

Tyck till: Hur gör du för att sova gott?

Tobias Sandblom

0300-68 18 61

tobias.sandblom@kungsbackaposten.se

Stor ökning

1985 somnade 15 procent av 15-åringar efter klockan 23.

2015 somnade drygt 50 procent av 15-åringarna efter klockan 23.

Vänta in sömnsignaler

Andreas Eliesersson ger tips om hur du kan försöka komma till rätta med dina sömnproblem:

Bestäm en tid när du ska gå upp och jobba med den.

Vänta in sömnsignaler som tunga ögonlock och gäspningar.

Lyckas inte det: Gå upp ur sängen, läs, lyssna på musik och gå tillbaka när du får nya sömnsignaler.

Använd sängen till att sova i. Då vänjer du bort hjärnan från att sängen är till för andra saker.

Relaterade artiklar
Fler artiklar