Varningen i julrushen: Se upp för bedragarna

De utger sig för att ringa från din bank eller någon myndighet. Och lurar dig att lämna ifrån dig dina kontouppgifter. Nu går polisen ut med en varning för telefonbedrägerier.

Under onsdagen fick en äldre kvinna i Göteborgsregionen ett telefonsamtal från någon som utgav sig för att ringa från ”spärrservice”. Något som ledde till att den äldre kvinnan lämnade ut sina bankkoder och därefter kunde okända personer föra över pengar från hennes konto till andra konton. De här bedrägerisamtalen kallas för voice vishing.

– Man ringer upp och påstår sig komma från en bank, polisen eller en myndighet. Och så lyckas man förmå personerna att lämna bankuppgifter. Och det är inte bara gamla som råkar ut för det, det kan vara vem som helst, säger Lars-Ove Wessberg, gruppchef på bedrägerigruppen i Göteborg.

Och när folk blir stressade lyckas bedragarna förmå dem att göra samma sak en andra gång och då tittar man inte på vad man godkänner och ofta har man då godkänt ett helt nytt mobilt bank-id.

– Då har man släppt in bedragarna som kan flytta pengar hejvillt. Och inom en snabb framtid har pengarna gått till olika målvakter som själva inte får reda på vem som ligger bakom, det kan gå i flera led, säger Lars-Ove Wessberg.

När bedragarna har skapat ett nytt bank-id har de full tillgång till din bank och du själv kan inte komma in med ditt eget bank-id.

– Det finns ingen, varken myndigheter eller banker, som ringer till dig och ber dig identifiera dig via bank-id. Banken ringer inte för att fråga vad du har för konton, de ringer inte dig utan det är tvärtom, säger Lars-Ove Wessberg.

Enligt polismyndigheten har antalet bedrägerier via falska telefonsamtal ökat fram till för någon månad sedan. Från senhösten 2017 har det kommit in ungefär 3 800 anmälningar i hela Sverige. 70 procent av dem som drabbas är över 70 år. Och under augusti till september i år så lurade bedragarna till sig 70 miljoner kronor, ungefär en miljon kronor om dagen, i Sverige. I Halland har det under september till november inträffat 16 ärenden i vilka det sammanlagt försvunnit 1,8 miljoner kronor. Snittsumman som försvinner i varje fall är 170 000 kronor, enligt polisen.

Anna-Karin Kjellberg är brottsförebyggare på Polisens bedrägerisektion region väst.

– Det positiva är att de fullbordade bedrägerierna minskar trots att försöken samtidigt ökar. Men det går i vågor.

Bedragarna ofta säger sig ringa från olika banker men även från elektronikkedjor eller polisen.

– De är väldigt trovärdiga, deras skrämseltaktik är att man måste snabba på så att dina pengar inte försvinner. De som ringer är ofta svenskar och det låter som om de sitter på ett callcenter, de är huvudmännen. De som tar emot pengarna är målvakter, penningtvättare och de är ofta unga nysvenskar som inte vet att man inte får låna ut sina konton till det här, säger Anna-Karin Kjellgren.

Hon säger att de flesta väljer att anmäla brotten, mycket eftersom att bankerna kräver en polisanmälan för att kunna det ska kunna reklameras till Allmänna reklamationsnämnden. Många gånger är brotten svåra att klara upp då pengarna kan färdas en lång väg innan de når den som ligger bakom brotten.

– Vi kan se pengarna, se vart de går, de swishas hur många gånger som helst mellan hur många personer som helst och de avslutar abonnemang och sedan tappar man bort dem.

Det finns flera sätt för bedragare att lura människor på pengar. Det kan handla om att du får ett mejl där du ska klicka på något och sedan släppa ifrån dig dina bankuppgifter.

– Det kan också vara när du står i kafékön och slår koden. Då norpar de ditt kort och ögonblickligen blir du av med pengar, säger Lars-Ove Wessberg.

Nu är det jul och många har pengar på kontot. Och det vet bedragarna så Lars-Ove Wessbergs råd till alla i julrushen är att vara vaksam och försiktig och använd kort och pengar med förnuft. Även vid betalningar på nätet uppmanar han till vaksamhet.

– Den generella varningen är att om man har köpt något på nätet och betalat med kort och pengarna inte dras, då ska man dra öronen åt sig.

Det kan vara ett tecken på att hemsidan är kapad och dina uppgifter kommit i andras händer. Och ofta är bedragarna alltid några steg före.

Enligt Anna-Karin Kjellberg är den stora nöten för att komma åt det här det brottsförebyggande arbetet.

– Det går inte att ligga steget före, inom polisen utreder vi brott. Det vi kan göra genom att förebygga är att gå ut och informera. Trycka på att bank-id ska ändra instruktionerna och göra det svårare för bedragarna.

I och med att de flesta svenskar har ett digitalt liv idag är det enkelt för de som ägnar sig åt social engenering, att manipulera folk.

Enligt Anna-Karin Kjellberg hittar bedragarna nya vägar hela tiden. Bankerna har så säkra system i dag att bedragarna istället går på användarna.

Har du några tips för hur vi ska ha undvika att bli lurade?

– Håll koll på ditt kort, ha uppsyn över plånbok och väska och framför allt knappa inte in koden när någon står nära. Handla på bra sidor på nätet. Och handla på faktura eller med kreditkort. Och använd säkra kort, där du behöver en kod eller använda bank-id för att kunna handla.

Karina Hansson

karina.hansson@kungsbackaposten.se

Så skyddar du dig mot telefonbedrägerier

Lämna aldrig ut koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.

Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig. Ingen seriös aktör skulle be dig om det per telefon.

Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.

Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.

Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.

Källa: Polisen