Vårdcentralen Åsa svarar på kritiken om väntetider

Therese Theander tillsattes för att få bukt med problemen på Åsa vårdcentral. Hennes arbete har redan gett resultat. Ett antal förbättringar har gjorts, fler kan vara på väg.

Det har varit turbulent på Åsa vårdcentral. Ett antal läkare och annan vårdpersonal har sagt upp sig, chefer har slutat. Patienterna har blivit lidande. Klagomålen på vårdcentralen i Åsa har varit många och högljudda, vilket visade sig i en artikel i senaste Kungsbacka-Posten.

Vid försommaren tog Therese Theander över rodret. Hon handplockades för att få ordning på vårdcentralen. Om kritiken som förekommit säger hon:

– Deras upplevelse kan man inte ta ifrån dem. Det handlar både om bemötande och tillgänglighet och det kan jag bara beklaga, säger Therese Theander.

Ringer tillbaka

Det är två bitar som hon och de andra fokuserat hårt på. De har jobbat aktiv med dessa delar.

– Dels har vi arbetat med vår telefontillgänglighet. Tidigare har vi inte legat så bra, folk har bland annat inte kommit fram. Nu har vi gjort förändringar i våra scheman och hur vi jobbar med telefonsystemet. Sedan augusti kommer alla fram som ringer, så gott som. Då blir man uppringd tillbaka, av en sjuksköterska. Där har vi dramatiskt förbättrat vår tillgänglighet, det kan vi mäta, säger Therese Theander.

Statistik har plockats fram för att se när flest patienter ringer. Vid topparna sattes in extra personal för att kunna ta emot alla samtal.

– Måndag förmiddag är den tid då allra flest ringer, det är en klassiker. Men det ser lite olika ut över veckan. Sen är det skönt att se att folk inte behöver vänta länge på att bli uppringd. Om man ringer nu så behöver man oftast bara vänta en timme ungefär, säger Åsa Hagebrink, sjuksköterska på Åsa vårdcentral.

I telefonen får man en bedömning om man behöver träffa en läkare, distriktssköterska, sjukgymnast eller annan vårdpersonal. Där bestäms också en prioritetsordning.

– Alla som ringer behöver inte komma till en läkare och då kanske man kan blir lite besviken. Men vi vill lyfta att vårdcentralen har många olika experter, som till exempel sjukgymnaster och distriktssköterskor, som har kompetens att behandla många av de vanligaste åkommorna, säger Therese Theander.

Ren Drop In

Vårdcentralen i Åsa har även andra nyheter:

– Vi startat drop in-mottagningar. Varje dag mellan 8 och 9.30 är det bara att komma hit och få en tid. Vissa dagar har vi sex platser, andra har vi 18, det varierar. Där tar vi emot personer med olika sorters infektioner eller hudåkommor. Det kan vara öron, näsa, hals, förkylning och hudutslag exempelvis, säger Therese Theander.

En liknande finns hos sjuksköterskorna. Den drop in-mottagningen är öppen varje onsdag mellan 10 och 12.

– Där har vi uppemot 18 tider. Där kan man ta stygn, lägga om sår, hjälpmedelsinstruktioner, injektioner, viss provtagning, säger Åsa Hagebrink.

Utöver det har vårdcentralen nu också ett rum där man själv kan ta blodtryck och väga sig, en slags egenkontroll.

– Dessutom planerar vi att ha drop in till sjukgymnasten eftersom det slagit så väl ut. Det har gjort att vi ökat tillgängligheten markant, säger Therese Theander.

En kritik som framfördes var att patienter bollades runt mellan olika läkare. Men vårdcentralen försöker nu att sätta upp patienterna så att man hamnar hos samma läkare för att få kontinuitet.

– Vi saknar ungefär en distriktsläkare och så har vi en vakans på BVC (baranvårdcentralen). Det saknas alltså ungefär två anställda och det skulle jag säga är ganska normalt, säger Therese Theander.

Läs mer: Många rasar mot vårdcentral

Tobias Sandblom

0300-68 18 61

tobias.sandblom@kungsbackaposten.se