Utmanar racingeliten i 300 knyck

Det är få som kan matcha trafikläraren Rachid Rachid från Tölö när det kommer till höga farter. Att köra i 300 knyck är vardag för honom, fast knappast med eleverna ute på vägarna.

För Rachid Rachid är det roadracing på bana som är den stora kärleken. Just nu laddar han för debuten i landets högsta serie – superbike.

Med bara däckkostnader på över 20 000 kronor för en enda tävlingshelg är det långt ifrån någon billig kärlek som 34-åriga Rachid Rachid har skaffat sig. Därför försöker han jobba så många pass som möjligt på mopedskolan vid Yamaha center i Mölndal och på Albins trafikskola som ligger på Hisingen.

– Jag jobbar sju dagar i veckan för att kunna tävla under tio till 15 dagar per år. Och då är varje race med kval kanske 40 till 50 minuter så det är galet lite tid man får, säger han.

Hade vänner som dog

Rachid Rachid har bakgrund som frilansjournalist. Hans stora intresse för mc och motorsport fick honom att starta en egen tidning för att han på så sätt skulle kunna jobba med sin sport.

– Jag åkte runt i hela Sverige och fotade och skrev. Eftersom det är en såpass liten sport försökte jag frilansa lite också, men sedan insåg jag att det var svårt att överleva på det och sökte mig därför till ett annat yrke, säger han.

Kör i högsta klassen

Den nya vardagen blev som trafiklärare för att lära ungdomar hur man kör hoj på ett säkert sätt. En viktig milstolpe i hans beslut att satsa på den karriären, men också i hans satsning på roadracingen, var en händelse som inträffade för tio år sedan.

– Jag hade två kompisar som omkom när de körde mc på gata. Det styrde in mig ännu mer på hur viktigt det är att man kör under kontrollerade former om man ska köra fort.

Erfarenheten försöker han föra över till eleverna han träffar under körlektionerna.

– Om jag lyckas nå fram till framförallt de yngre killarna med hur kul det är att köra fort på bana så blir de kanske lite lugnare när de kör ute på gatorna.

Rachid Rachid står just nu inför sin debut i Sveriges högsta tävlingsserie i roadracing – superbikeklassen för hojar på upp till 1 000 kubik. SM-mästerskapet körs i fyra deltävlingar där den första körs i Anderstorp nu till helgen. Där-efter väntar deltävlingar i Linköping, Falkenberg och slutligen final i Anderstorp.

– Det ska bli skitkul, jag vill jämföra mig mot de snabbaste i landet, säger han.

Förhoppningen är en placering någonstans i mitten av serien.

Kör race i åtta timmar

Men superbike är inte den enda grenen inom road-racingen som Rachid Rachid ägnar sig åt. Han brukar också köra det som kallas för Svenska endurance-cupen.

– Om det i superbike handlar om att vara explosiv i snabba race så handlar det mer om uthållighet i endurance. Där är racen sex till åtta timmar långa och då gäller det att köra så många varv på banan som möjligt istället, säger han.

Antingen är man tre förare på en motorcykel eller så kör tre förare med hojar en stafett tillsammans med en transponder.

– Man kan köra i 45 minuter innan soppan är slut, sedan får man byta, säger Rachid Rachid.

Älskar planerandet

Den personliga favoriten av de båda tävlingsformerna är dock superbike.

– Om man gör ett misstag där som resulterar i ett tapp på tio sekunder är det kört, det går inte att hämta ikapp på samma sätt, säger han.

Farten, som ofta går i runt 300 kilometer i timman på rakorna, gör att det krävs extrem fokusering.

– Utmaningen är att ständigt planera sin körning. Och det är egentligen lite det jag gillar med mitt yrke också. Som trafiklärare måste man hela tiden ligga steget före för att beräkna vilka misstag en elev kan göra. Det är samma på bana, fast besluten är mycket snabbare där.

Vad säger dina elever om din sport då?

– Ibland kommer det på tal och de tycker det är jättekul att det är någon som behärskar en motorcykel som lär ut utan att framstå som alltför självgod. Mitt mål är att visa att om man kan vara snabb på en bana, då behöver man inte hävda sig och vara det i trafiken, säger han.

Christopher Kullenberg Rothvall

031-86 84 21

kullenberg.rothvall@molndalsposten.se