Trafikverkska och andra språk

KRÖNIKA Nu ska vi snacka Trafikverkska. Det är dags. Jag har skrivit typ tusentals artiklar om till exempel Onsalavägen, jag var där när ekodukten havererade och den senaste veckan har jag skrivit om avfarter och trängsel på E6. Då är det oundvikligt att stöta på trafikverkska. Nu kan man tro att trafikverkska är ett språk som talas bara på Trafikverket. Riktigt så är det inte. Det finns folk i stadshuset som är jätteduktiga. Ibland har de talat med politikerna, haft nån dragning eller så. Då blir politikerna smittade av trafikverkskan och snackar trafikverkska när man minst anar det. ”Målpunkt” är till exempel ett ofta använt adjektiv på trafikverkska. ”Det beror på vad resenärerna har för målpunkt”, kan Hans Forsberg säga på kommunstyrelsens presskonferens. Då har han snackat med någon som talar trafikverkskt. ”Målpunkt” är trafikverkets benämning på mål, alltså dit någon ska.

Det finns mera. ”Barriäreffekt” – såg jag första gången i en utredning om Onsalavägen, som klyver landskapet. ”Angöring” – betyder en väg som leder till en annan väg. ”Ramper” – alla andra säger av- eller påfart. ”Faunapassage” – men alla kallar det ekodukt. ”Åtgärd” – nåt som ska göras. ”Terrängmodulering” – bygga om naturen. ”Cirkulationsplats” – en klassiker och ett av få ord på trafikverkska som tagit sig in i svenskan, även om ”rondell” är betydligt mer använt. ”Årsmedeldygnstrafik” – så krångligt att det oftast förkortas ÅDT, ett genomsnitt på trafikflödet per dygn under ett år. ”Problempunkter” – ställe i trafiken där man inte vill hamna.

Sen finns det så klart en överkurs. Där dyker ord som ”fyrklöver”, ”reslängdsfördelning” eller ”ärendefördelning” upp. Jag vill inte ens veta.

Till saken hör att det jobbar ungefär en miljon människor på Trafikverket. Ibland, när jag, Gud förbjude, raljerar över statliga myndigheter, brukar jag säga att ”på Trafikverket finns en gubbe till varje grej”. Letar du efter den som jobbar BARA med övergångsstället vid Onsala Kyrka, så ge inte upp. Längst därinne i myndigheten finns den du söker, mannen, eller kvinnan, som ägnar åtta timmars arbetsdag åt övergångsstället vid Onsala Kyrka. ”Statens kvarnar mal långsamt men säkert”, säger ett gammalt halländskt ordspråk om Trafikverket. Det går inte alltid snabbt, men de är noggranna.

Och de använder märkliga ord.

Dit ringde jag för att få tag på Malin. Jag hade fått veta att Malin kunde allt om ”problempunkter” och ”åtgärder” på E6. Alla hade pekat med hela handen – ”Malin – ingen annan. Men snabba dig. Hon är höggravid och går hem vilken dag som helst”, sa de. Växeln på myndigheten kopplade mig till Malin.

Som var helt oförstående till alla mina frågor om E6, trafikstockningar, mätningar och köer.

”Jag jobbar bara med evakueringsvägarna”, sa Malin. ”Nej, du kan allt. Det säger alla”. Sa jag.

”Ja. Men bara om vägar som ska användas om E6 stängs av”. Sa Malin, som inte gav sig.

Hon var den som kunde ALLT om evakueringsvägarna – åtta timmar om dan.

Till slut fanns ingen utväg. ”Missförstå inte detta, men är du höggravid?”, frågade jag.

Så artigt jag förmådde.

”Nej, det hade jag nog märkt av i så fall”, skrattade Malin utan h i efternamnet.

Vad Malin med h i efternamnet svarade kan ni läsa i dagens tidning.

Hon går snart på mammaledighet. Eller kanske ”matriarkalisk tidsresursfrigörning”. På trafikverkska.

Mats H Ljungqvist