Satte Kungsbacka på spåret

Tommy Rydfeldt tog fighten för ett dubbelspår.

– Om vi inte haft pendeln, så hade Kungsbacka inte varit vad kommunen är i dag, säger han.

Snart stundar 25-årsjubileum för det ”omöjliga” projektet som sjösattes och nu transporterar drygt fyra miljoner resande varje år.

Idén med pendel väcktes första gången 1981 när Tommy la en motion i fullmäktige. Den dömdes ut.

Sju år senare fick Rydfeldt, ordförande i kommunstyrelsen, draghjälp av s-regeringen som satsade på infrastruktur. Banverket lovade att börja bygga i den kommun som först nappade.

Moderaterna ville dra spåret utmed motorvägen.

– Då hade det inte blivit något dubbelspår alls. Ingen hade åkt buss ut till E6 för att åka pendeltåg, säger Tommy Rydfeldt.

I de heta diskussionerna stod oppositionen, med Folkpartiet, Socialdemokraterna, Centern, Miljöpartiet och Vänsterpartiet, stark.

Tommy Rydfeldt (FP) drev på tillsammans med Dennis Högström (S). De förhandlade med Banverket, Mölndals och Göteborgs kommun.

– När det uppstod tveksamheten så ringde vi Ulf Persson (C) som ofta sa ”kör på”. Om vi inte dragit pendeln genom stan så kunde vi ha glömt pendeltåg.

Hede rätt

Konsulter som anlitades rynkade på näsan. Pendeln var inte något att satsa på. 

– De sa att det var onödigt att bygga Hede station, att Kungsbacka inte skulle utvecklas åt det hållet. Nu finns Ica Maxi och Hede Outlet där. Och det ska byggas 2 000 bostäder i Voxlöv, säger Tommy Rydfeldt.

Och det kommer att bli en ny stationsbyggnad – sent omsider.

Kungsbacka bestämde i augusti 1988 att spåren skulle följa Västkustbanan. Planeringen startade i full speed.

– Vi slog nog världsrekord i att lösa planfrågorna. I Hede fanns ingen perrong och marken var icke-planerad. Det ena mötet avlöste det andra så snabbt formalia tillät, sex månader. I Anneberg och Kungsbacka byggdes nya perronger och planfria korsningar på alla tre ställena, säger Tommy.

Bästa grejen

Invigningen skedde under pompa och ståt den16 augusti1992. Då gick första tåget.

– Dåvarande landshövdingen i Halland Björn Molin (fp) och kommunikationsminister Mats Odell (kd) såg till att de blågula banden klipptes.

– Succén infann sig direkt. Redan första hela året gjordes över en miljon resor.

Hur hade det sett ut utan pendel?

– Många hade valt bilen och den oerhört belastade motorvägen. Men troligen hade folk inte flyttat till Kungsbacka i den utsträckning som gjorts. Nya företag hade inte etablerat sig här. Tillväxten ökar när infrastrukturen fungerar.

Rydfeldt är stolt.

– Min bästa grej inom politiken? Ja, det är det nog, säger han.

CLAS-GÖRAN SANDBLOM

kungsbackanytt@otv.se