Prover fick fel etiketter

Testerna innehöll covid-19-prover. Men etiketterna blandades ihop. Därmed kasserades samtliga dessa prover.

– Alla som inte fått svar bör göra om sina tester, säger Johanna Wiechel-Steier, kommunikationschef på Region Halland.

När flera som testat sig för Covid-19 i Halland inte fått svar, uppstod en oro. En del trodde att det berodde på midsommarhelgen, men i media kom förklaringar om att proverna tappats bort. Så var det dock inte.

– De försvann inte utan kasserades. Anledningen var att några av proverna hade fått fel etiketter. Vi ville inte riskera att patienter skulle få felaktiga svar, säger Johann Wiechel-Steier.

Beror det på den mänskliga faktorn?

– Vi har startat igång detta väldigt snabbt och samarbetar med ett externt labb. Det gör att det blir lite uppstartsproblem, men vi lär oss hela tiden. Det är en stor organisation och vi har justerat vissa saker.

De som inte fått svar får testa sig igen. Detsamma gäller om man fått beskedet ”Tekniskt fel” på provresultatet.

– Däremot kan man lita på de svar man har fått. Om man har fått ett positivt svar, så är det positivt och tvärtom om man fått ett negativt svar. Tekniskt fel innebär att labbet inte kunnat analysera provet av någon anledning, säger Johanna Wiechel-Steier.

Fortfarande kan man endast testa sig om man tror sig ha pågående Covid-19. Antikroppstester, som visar om du haft viruset, erbjuds inte än.

– I viss utsträckning görs antikroppstester. Det görs bland annat i medicinskt syfte, exempelvis för cancerpatienter. Men vi erbjuder inte det till i någon bred utsträckning. Först måste vi säkerställa pågående Covid-19, säger Johanna Wiechel-Steier.

Av 883 tester var det runt 40 som inte fick något svar.

Tobias Sandblom

0300-68 18 61

tobias.sandblom@kungsbackaposten.se