Kungsbacka-Posten knappar sakta men säkert in på lokalkonkurrenten Norra Halland.

Nya KP firar ett år – formkurvan pekar uppåt

För ett år sedan startade Kungsbacka-Posten på nytt. Då blev tidningen ett veckomagasin och sedan dess pekar formkurvan uppåt.

– Vi gör en lokaltidning som sticker ut, säger Thomas Clausson, redaktionschef.

Tidigare kom Kungsbacka-Posten ut två gånger i veckan. Men i april förra året gjordes tidningen om och blev ett veckomagasin. Sedan dess har webbsiffrorna ökat och en upphämtning av printupplagan påbörjats.

– Eftersom vi satsat på att göra en helgtidning som tar nyheterna vidare med ökad fördjupning med lite mer läsning än det vanliga nyhetsflödet, så har vi också renodlat kungsbackaposten.se till en bra lokal nyhetskanal online. Trots att vi har en tuff lokal konkurrenssituation håller vi uppe besökssiffrorna väl, säger Thomas Clausson.

Trots att formkurvan pekar uppåt tänker inte redaktionen slå sig för bröstet allt för mycket. Inte heller vila utan jakten på nyheter, avslöjanden, stort och smått fortsätter.

– Vi ska förstås fortsätta utveckla vårt helgkoncept ännu mer, samtidigt som vi ska bli ännu vassare online. Samtidigt måste vi öka intäkterna från både annonsörer och läsare. I dag skänker både vi och konkurrenten bort massor av journalistik på nätet. Det kommer inte att hålla för någon av oss på sikt. Det är i alla fall min övertygelse, säger Thomas Clausson.

Båda lokaltidningarna i Kungsbacka är beroende av det statliga driftsstödet för att klara verksamheten. Kungsbacka-Posten har tre miljoner kronor i presstöd, tidningen Norra Halland har ett bidrag som ligger på närmare sju miljoner kronor.

– Vi har kommunens bästa journalister. Det hoppas jag ska stärka läsaraffären och då även annonsaffären, säger Thomas Clausson.

Tobias Sandblom

0300-68 18 61

Relaterade artiklar
Fler artiklar