Arkivbild.
Arkivbild.

Kvinna försökte blåsa Kungsbackabon Liselotte på 69 000 kronor

Kungsbackabon Liselotte Bramstång blev uppringd av någon som sade att det hade hänt något hemskt – hennes personnummer hade blivit kapat. Personen i luren berättade sedan att det skulle komma en faktura på 69 000 kronor.
– Hon lät väldigt trovärdig, men som tur var har jag läst om sånt här förut, säger Liselotte Bramstång.

ANNONS
|

När Liselotte Bramstång lyfte luren vid lunchtid på onsdagen såg hon att det ringde från ett dolt nummer.

– De sade att de tillhörde något bolag och att det hade hänt något hemskt. Jag blev rädd för något hemskt hade hänt med mina barn, barnbarn och andra anhöriga. och därför uppfattade jag inte var de ringde ifrån. Hon lät väldigt trovärdig, men som tur var har jag läst om sånt här förut, säger hon.

LÄS MER:Polisens insats: 42 personer togs för sexköp

Kvinnan i luren berättade att någon hade kidnappat eller kapat hennes personnummer och nu skulle Liselotte alltså betala 69 000 kronor via en faktura. Kvinnan berättade därefter att hon skulle få hjälp att hitta personerna som hade gjort detta.

ANNONS

– Ifall jag inte skulle betala den skulle jag hamna i inkassoregistret. Men när jag frågade om hur de kunde känna till om jag hade några skulder så hade hon inget bra svar.

Liselotte Bramstång, blev uppringd av ett bolag som sa att hon skulle få hjälp med en skuld.
Liselotte Bramstång, blev uppringd av ett bolag som sa att hon skulle få hjälp med en skuld. Bild: Privat

Misstänkte snabbt att det var bedragare

Liselotte fattade nästan med en gång att det var något lurt med samtalet.

– Jag har blivit varnad innan. Om jag inte hade fått information om att sådant här pågår hade jag inte vetat det. Jag har fått varningar om vad man ska vara uppmärksam på via grannsamverkan på polisen, där jag är ombud, säger hon.

LÄS MER:Misstanken: Småbarnspappan levde dubbelliv – förvarade narkotika och vapen i Kungsbacka

Ska kontakta polisen

Men efter en stund avslutades samtalet och de la de på.

– Jag trodde inte på kvinnan utan sade till henne att jag inte tänker betala och inväntar fakturan. Det kändes väldigt otrevligt. Samtidigt som man funderar på om det var på riktigt.

Vad gör du om du skulle få en faktura?

– Då får jag kontakta det företaget som skickade den, men det kommer förmodligen inte gå att nå. Så jag kommer att anmäla det till polisen.

Liselotte Bramstång försökte även kontakta polisen direkt efter händelsen.

– Jag försökte ringa 114 14, men det var flera timmars väntetid. Så jag tänker mejla dem i stället och jag lade även ut ett inlägg på Facebook – för att varna andra.

ANNONS

LÄS MER:Jubel och applåder när granen lyftes på plats på torget

”Gärningspersonerna hittar nya vägar hela tiden”

Kungsbackapolisen känner igen denna typ av modus.

– Jag kan inte uttala mig om enskilda fall, men det här moduset förekommer. Gärningspersonerna ändrar sitt tillvägagångssätt hela tiden utifrån att folk blir mer vaksamma. De kan till exempel ringa och säga att man har en skuld, att man har en skuld till ett annat bolag, eller gamla fakturor, säger Jenny Sjöström .

Hon understryker också att om man har en skuld brukar man veta med sig det sedan innan.

– Gärningspersonerna hittar nya vägar hela tiden. Om man anar mista lilla onåd så ska man lägga på luren. Man kan också ställa motfrågor om deras namn eller vad företaget heter. Men det är absolut säkrast att lägga på luren. Det har man rätt att göra.

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Kungsbacka-Posten” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.

ANNONS