Klart: Kungsbacka-Posten ökar utgivningen

Det blir tre gånger så mycket Kungsbacka-Posten 2021. Tidningen går från utgivning en gång i veckan till tre.

– Det känns väldigt roligt att vi kan satsa ännu mer på bra lokal journalistik, säger tf chefredaktör Claes Svensson.

Det flaggades för en satsning redan i samband med att Claes Svensson gick in som tf chefredaktör i oktober månad. Nu ligger det en plan för vad som kommer att hända under 2021.

Den nuvarande papperstidningen kompletteras med två e-tidningar. Det vill säga att de lokala nyheterna kommer att paketeras som tre produkter i veckan. Plus att flödet på nyhetssajten kommer att öka.

– Det var med dessa signaler i ryggen som jag gick in på projektbasis. Fantastiskt kul att vara med och utveckla någonting som har alla förutsättningar att bli bra. Jag är övertygad om att de digitala läsarna blir ännu fler när vi drar igång den här satsningen, säger Claes Svensson.

”Känns lite unikt”

Nu startar arbetet med att jobba fram detaljerna kring Kungsbacka-Postens expansion. Än så länge finns det inget premiärdatum satt och det är inte heller klart hur många nyanställningar som den utökade utgivningen ger upphov till.

– Vi lovar att vi ska jobba på så snabbt vi kan med de här planerna, men just nu nöjer vi oss med att säga att allt kommer att sjösättas någon gång under 2021. Det känns lite unikt att över huvud taget diskutera i termer av satsningar och utökningar i en tid när många tidningsföretag i landet tvingas göra precis tvärtom, säger Claes Svensson.

Stark ägare i ryggen

Sedan den 1 januari är Kungsbacka-Posten en del i mediekoncernen Stampen. Koncernen driver många välkända nyhetstidningar i Västsverige, bland annat Göteborgs-Posten, Bohusläningen och Hallands Nyheter. Claes Svensson är övertygad om att Kungsbacka-Postens läsare har mycket att vinna på att tidningen nu ingår i en större familj.

– Den här satsningen hade varit omöjlig att göra utan en stark ägare i ryggen. Vi får redan nu mycket positiv respons från läsare som tycker att Kungsbacka-Posten har blivit en ännu bättre produkt de senaste åren, och det känns väldigt roligt att vi kan satsa ännu mer på bra lokal journalistik, säger han.

Parallellt med expansionen av Kungsbacka-Posten genomför Stampen under 2021 liknande projekt i Mölndal och Partille. Partille Tidning återstartas som en renodlad digital tidning med utgivning tre dagar i veckan, och Mölndals-Posten går precis som Kungsbacka-Posten från en till tre utgivningar i veckan i form av e-tidningsutgåvor.

Papperstidningen viktig

Claes Svensson har stora förhoppningar inför 2021.

– Med en större redaktion och utgivning tre gånger per vecka kommer vi att kunna förmedla många historier som annars aldrig skulle ha blivit berättade. Avslöjanden, personporträtt, sport, kultur och en massa annat viktigt. Det är den stora vinsten, säger han.

Och papperstidningen? Är det här första steget mot att den försvinner?

– Nej, så ska det inte ses. Papperstidningen är jätteviktig för oss, för våra läsare och för våra annonsörer. Det finns inga som helst planer på att den ska försvinna.

Och hur blir det då med Claes Svenssons egen roll framöver?

– Jag kommer ingå i den projektgrupp som ska jobba med saken. Sedan får vi se. Tanken är i alla fall att det ska finnas en chefredaktör på plats i Kungsbacka i den nya organisationen.

Jacob Humlén 

jacob.humlen@kungsbackaposten.se

Fotnot: Är du inte prenumerant än? Det fixar du enkelt här