Arkivfoto

Gerillataktiken i villaidyllen

KRÖNIKA

”Här monteras ett kök från Paganini”, stod det på en skylt som nån stuckit ner i gräsmattan vid långtidsparkeringen i Öfvre Varla, där jag bor.

”Nej, det gör det inte alls”, tänkte jag.

Ingen som monterar ett kök, Paganini eller inte, gör det på gräsmattan vid parkeringsplatsen.

Nä, Paganini-killarna, de som säljer kök, de vet hur det funkar i villaghetton. Skylten är naturligtvis strategiskt placerad för att sprida lite så där lagom oro bland grannarna. Kan peka på huset än där, eller där, ingen kan gå säker för nånstans ”här monteras ett Paganini-kök”, men var?, var? VAR?

I ett okänt villautrymme, i en X-faktor därute, håller nån på att lägga sig i framkant, ta köks-ledningen, kanske med en bänkskiva i högglanspolerat paradiskörsbärsäppelträ, som vuxit i södersluttning, sågats med japanskt damast-stål för att sedan mogna i kvällssol? INGEN vet dock riktigt var detta köksmonterande pågår. DET OROAR.

De har det väl utlistat, Paganini-killarna. ”Har du sett, gumman, nån har köpt ett Paganini-kök, såg jag på skylten därute”, tänker de att man ska säga. Och kanske låta blicken glida lite skamset över det egna IKEA-köket. (Vadå, det var ju BILLIGT ju!)

Kanske ta en sen kvällspromenad, diskret glanande, efter vem i hela Öfvre Varla det är som monterar det där Paganini-köket? Och hur bra är ett Paganini-kök, och vad kostar det, ska man undra, och stanna till vid den där skylten som stolt proklamerar köksmonterandet NÅGONSTANS i grannskapet. JODÅ, telefonnumret till Paganini-killarna finns där.

Kanske ringer man i smyg, lite skamset, ”Jo, jag såg att ni var här och monterade ett kök…..”

Det kallas gerillamarknadsföring. Så här skriver Wikipedia: Gerillareklam, av guerrilla marketing, är okonventionella marknadsaktiviteter ämnade för att nå maximalt resultat (grann-ångest) med minimala resurser (en skylt, två pinnar, ner i gräsmattan på långtidsparkeringen). Typisk gerillamarknadsföring är oväntad, överraskande, okonventionell, potentiellt interaktiv och riktad för att nå målgruppen på oväntade platser. (Igen, gräsmattan på långtidsparkeringen!) Syftet med gerillamarknadsföring är att skapa en unik, engagerande och tankeväckande effekt (var?, var?, och VEM monterar köket?) som gör att det blir ett spritt samtalsämne och skapar viral spridning.”

Åkej. Alltså, ta dem där de är som svagast, när de har byxorna nere och sänkt gard. Ta dem när de cyklar förbi, och ba ”Här monteras ett Paganini-kök” – BOOM. Tänker reklamavdelningen på Paganini.

En god vän, anställd på stora biltillverkaren på Hisingen, fick för några år sen låna hem företagets absoluta värstingbil, ett streetmonster med megamotor, sänkta stötdämpare, lågprofildäck och lackad i en kulör som BARA levererades till denna exklusiva variant. Den GLIMRADE på villauppfarten.

”Bytt bil, eller?”, undrade hans granne, med svettpärlor på överläppen och andades ut en hörbar laddning villaångest när han fick veta att det bara handlade om ett över-natten-lån från stora bilfabriken. Gerillataktik.

I förrgår fick jag en reklamlapp i brevlådan. Nån hade haft stora taktvättarfirman hemma, och var så nöjd med deras jobb att taktvättarfirman gav honom chans att tipsa en vän. Han valde mig. Ifyllt för hand, på taktvättarfirmans reklamlapp Jag har ingen aning om vem han är, men nöjd var han. Gerillamarknadsföringen är överallt.

Men vem bygger det där köket?

Mats H Ljungqvist

Relaterade artiklar
Fler artiklar