Fyra år försenat: Här är Västtrafiks nya tåg

Aningen längre, snabbare och mer modernt. Redan för fyra år sedan skulle Västtrafik börjat rulla ut sina nya tåg på rälsen i regionen.
Tidplanen har skjutits fram flera gånger, men nu börjar det närma sig premiär för tåget som ska ersätta de äldsta vagnarna där bäst före-datumet gått ut.
– Det är unikt i sitt slag, säger Pontus Gunnäs på Västtrafik.

ANNONS
|

Ett starkt ihärdigt pipande möter den som vill ta sig in i Västtrafiks nya tåg Zefiro Express, X80. Pipet lämnar lämnar en svagt ringande ton i örat.

– Det där ljudet ska åtgärdas och sänkas, får vi veta av en representant från Västtrafik.

Än är inte allt på plats med Västtrafiks nya tåg Zefiro Express, X80. I Sävenäs depå står hittills tre av de 45 nya vagnarna som ska börja rulla framåt hösten 2025.

Prislappen: cirka 100 miljoner kronor per tåg. Totalt 4 miljarder kronor.

Försenat flera gånger

Planen var från början att man skulle kunna kliva ombord redan 2021. Men när det kommer till tåg brukar ju förseningarna staplas på varandra. Så har det även varit i det här fallet.

ANNONS

– Den största orsaken har varit pandemin. Det var väldigt utmanande att bygga tåg under den perioden, säger Pontus Gunnäs, affärschef för tåg på Västtrafik.

Vad är den största förändringen man kommer märka av som resenär?

– Det stora är att vi har ett fordon som är byggt för våra förhållanden. Vi har kunnat specialanpassa så att fordonet går upp till 200km/h, kan ta 270 passagerare per fordon och har en väldigt hög komfort. Det är unikt i sitt slag, säger Pontus Gunnäs.

Läslampa och usb-laddning

X80-tåget är 80,7 meter långt (20 centimeter längre än sin föregångare), väger 173 ton och har 270 säten. Utsidan är mörk- respektive ljusblå med vita diagonala streck och orange dörrar.

Utöver två toaletter och större utrymmen för att få plats med exempelvis större bagage, rullstolar, cyklar och barnvagnar, har även varje plats utrustats med eget uttag för laddning (både stickkontakt och USB-port), läslampa, fotstöd och ett nedfällbart bord som går att förlänga om ens laptop inte får plats.

– Det är ett nytt och fräscht tåg som kan köra både snabbare och tystare, säger Pontus Gunnäs.

Betyder det att man kommer kunna lita mer på att de här tågen går när de ska?

– Det hoppas vi verkligen. Tågen är byggda för att vara väldigt tillförlitliga och ha mycket lägre felfrekvens, säger Pontus Gunnäs.

ANNONS
Pontus Gunnäs är affärschef för tåg på Västtrafik. Här visar han upp det nya Zefiro Express, X80.
Pontus Gunnäs är affärschef för tåg på Västtrafik. Här visar han upp det nya Zefiro Express, X80. Bild: Anders Ylander

Hårda vintertester i norr

Tågen tillverkas i både Kina och Tyskland och de som nu står i depån anlände till Sverige 2022. Sedan dess har de testats i tillverkaren Alstoms depå i Västerås och även provkörts i norra Sverige för att se hur de klarar ”skandinaviska förhållanden”.

– När vi hade med resenärer uppe i vinterklimatet kunde vi hitta vissa delar. Det kändes lite dragigt eller lät lite mycket från vissa fläktar. Vi la till en värme i fotstegen för att kunna smälta undan isdelar och ökade på isoleringen. Mycket sitter i detaljerna, säger Pontus Gunnäs.

Börjar rulla 2025

Zefiro Express kommer trafikera samtliga sträckor i regionen förutom Kinnekullebanan som inte är elektrifierad.

Planen är att de äldsta tågmodellerna ska fasas ut och ersättas av de nyare tågen. Västtrafik räknar med att alla 45 nya tåg ska vara på plats 2028.

När rullar det första nya tåget ut på rälsen?

– Första tågen sätter vi i trafik under nästa år. Primärt efter sommaren kommer man kunna se dem i trafik, säger Pontus Gunnäs.

LÄS MER:Så påverkar höstens underhållsarbete pendlarna

LÄS MER:Så mycket höjs priset på din Västtrafik-biljett

LÄS MER:Stökig resenär på buss i Frillesås – hotade chauffören

ANNONS