Fredrik Karlander snurrar till det för folk

Fredrik Karlander tröttnade på att vara anställd och startade eget. Nu har hans företag vuxit till 25 anställda och Karlander har ett finger med i de flesta stora projekt – som Västlänken och Ikea-bygget. Dessutom ligger han bakom fem åkattraktioner på Liseberg.

– Om jag vågar åka själv? Det är ett måste, säger han.

Vi träffas inne på Liseberg. Nöjesfältet är stängt, men bakom kulisserna pågår en massa arbete. Framförallt byggarbetare som försöker få färdigt nya fartfyllda Valkyria.

– Om jag får gissa är den klar i augusti kanske. Det stötte till problem med leran när man skulle bygga tunneln till Valkyria, säger Fredrik Karlander.

Han har haft mängder med olika jobb, flera med chefsposition. Men han har även varit yrkesmilitär. 2003 sa han dock upp sig för att aldrig mer bli löneslav. Istället startade han eget och idag har han tio företag.

– Jag är entreprenör, jag brinner för att starta företag. Jag är nog ingen förvaltare.

Ni har gjort många saker på Liseberg?

– Mitt företag grundlade Helix. Liseberg sparade faktiskt 30 miljoner på det arbete vi gjorde där. Vi var så mycket billigare än det andra företag. Sen erbjöd vi oss att göra all grundläggning för Valkyria. Klockan 16 på kvällen hade jag grönt ljus för att göra den, men klockan 21 samma kväll hade jag det inte. Egentligen skulle vi ha byggt även Valkyria.

Åker du saker själv på Liseberg?

– Ja, jag åker allt. Vi har även byggt Slänggungan. Där fick jag faktiskt mejl från VD:n som var oerhört nöjd med hur det gick. Jag var projektledare för Mechanica också och Aerospin. Det är ett måste att åka allt, men jag har faktiskt inte hunnit testa Slänggungan än.

Sedan har du även ett finger med i det nya Ikea-bygget?

– Ja, hela flytten av varuhuset. Där Coop i Kållered låg förut kommer det nya Ikea att ligga, med parkering under varuhuset. Sen byggs ett köpcentra med 130 butiker i det gamla Ikea-huset, som rivs till marken. Vi håller i alla markarbete i hela projektet. Det är ett jobb till 2023.

Den utskällda och hyllade Västlänken är du med i. Vad gör ni där?

– Vi har en projektledare med på Centralen och på Korsvägen. Dessutom har vi tre personer på Olskroken.

Du är jävig, men blir Västlänken bra?

– Det är ett stort projekt och det är ett bra projekt. Det kommer att bli jättebra även om det är mycket motstånd. Men så är det överallt där vi är i stort sett, massor av åsikter, många kritiska röster. Det spelar ingen roll var vi är. Jo, Ikea har väl ingen några synpunkter på och alla älskar Liseberg. Åsatunneln var inte populär även om själva stationen var det. I Falkenberg la vi järnvägen utanför stan, massor av diskussioner. Samma nu när vi ska göra tunneln i Varberg. För att inte prata om Onsalavägen.

Men du gillar Västlänken?

– Ja, absolut. I vår bransch kan man inte göra häftigare grejer. De här konstruktionerna är otroligt häftiga och det kommer att bli riktigt bra.

Vad händer med alla massor som ska schaktas?

– Jag startade för några år sedan ett företag som tar hand om massor och gör så kallad massa-optimering. När Västlänken var på väg att bli av förstod jag att det skulle bli mycket massor och startade det företaget. Det går redan som tåget. Massorna kör vi till deponier. Jag har föreslagit för Kungsbacka att man kan göra bullerskydd och vallar mot havet för att vattnet inte ska riskera gå över vägen.

Du sa förut att ni sällan får några jobb i Kungsbacka, stämmer det?

– Ja, tyvärr haha. Vi fick göra Åsatunneln och Åsa station, det var väldigt roligt och blev väldigt uppskattat. Däremot är vi med lite på det nya Badhuset. Dessutom är vi med i Onsalavägen. Jag har varit entreprenadsakkunnig, men var tvungen att kliva av. Trafikverket ansåg att jag var jävig eftersom jag bodde längs Onsalavägen Därför fick jag ta med killar som inte bodde där.

Korkade du upp Champagne när det blev klart att vägen blir av?

– Det är jätteroligt att den byggs och att vi är med där.

Ni har även byggt Asta Zero, vad är det?

– Det är en provbana i Hällered utanför Borås. Det är en provbana för aktiv säkerhet, grunden för alla förarlösa bilar idag. Där byggde vi en landsvägsbana, en motorväg och en hel stad. Det är det häftigaste vi byggt, men det är inte många som vet vad det är. Googla på det!

Vilket är det roligaste jobb du gjort?

– Oj, svårt. Helix var ju väldigt roligt. Men personligen kanske det är Åsa station eftersom det var för Kungsbacka och så efterlängtat. Det brann jag verkligen för.

Du är Kungsbackabo, men har flyttat hem till Sätila?

– Jo, men jag bodde i Onsala fram till 1994 och var med och startade basketlaget Onsala Pirates. Men så hittade jag för drygt ett år sedan en gård i Sätila med massa skog där jag kan avreagera mig, haha. Jag sågar och röjer i skogen, det är några hektar och det är väldigt skönt och trevligt. Men jag känner mig väldigt mycket som Kungsbackabo fortfarande. All min vakna tid är jag där.

Tobias Sandblom

0300-68 18 61

tobias.sandblom@kungsbackaposten.se

Basket och fotboll

Namn: Fredrik Karlander.

Ålder: 46.

Yrke: Entreprenör.

Familj: Sönerna Emil, 19, Samuel, 16.

Bor: Sätila.

Intressen: Idrott. Framförallt basket och fotboll. ”Sen gillar jag att köra MC och arbeta i skogen.”