Arkivfoto

Ett löfte är ett löfte

KRÖNIKA

I pollendammet på bakrutan av min bil syns en liten fingerritad figur. Den ser ut ungefär som ett Y och med ett uppochnervänt Y ovanpå. Hajar ni? Två klykor i förening. Runt den översta klykans förening, där de går samman, är det ritat en ring. Bredvid ringen syns ett antal fläckar, en fem-sex stycken.

Det är Onsalavägen.

Alltihop ritades dit av min goda vän efter ett stilla kvällsfiske. Vi stod i solnedgången och riggade ner fiskeprylarna på parkeringen i Näsbokroks naturreservat. Kompisen, Onsalabo, brukar säga att ”köra ut på Onsalavägen är som att lämna ett depåstopp i Formel 1”. Han vill ha ny väg. Nu.

Han hade i dagarna fått Trafikverkets information om de planerade rödljusen i Forsbäck. De bägge förenade Y:na han ritade i min bakruta var Trafikverkets förslag till hur vägen ska dela sig. Och den lilla ringen?

Den lilla ringen var framtiden.

”För vad händer när SUV-maffian, XC60-folket, ska tränga sig fram för att komma snabbast till E6? HÄR smäller det”, sa kompisen, upprört, och ritade dit den lilla ringen runt det översta Y:et.

För att riktigt markera tokigheten lät han ett svidande pekfinger falla hårt i pollen-dammet. Det är de där fem-sex fläckarna, bredvid Y:na, som fortfarande syns i bakrutan.

Onsalavägen engagerar och nu har bygget fått grönt ljus av regeringen. 60 års väntan är över. I Forsbäck jobbar Trafikverket redan med de där bägge Y:na. Rödljus. Säkrare övergångar för barn och cyklister.

Den andra delen av Onsalavägen, den stora, RIKTIGA vägen byggstartas i den bästa av världar om lite drygt ett år.

Läs mer: Nya Onsalavägen får ja

MEN tyvärr lever inte Onsalavägen i den bästa av världar. I regeringens klartecken finns en brasklapp om att vägbygget behöver dispens från artskyddet. Eftersom kommunen hållit undan ett vägreservat i 60 år, drygt, har bland annat mindre hackspett och gröngöling etablerat sig i området. Fåglar. De behöver skyddas, en uppgift som nu ligger på Trafikverket och kräver godkännande av länsstyrelsen.

Eftersom varenda kvadratcentimeter av vägbygget nagelfarits av juridiskt välbevandrade vägmotståndare, med gott om tid att utnyttja rättssystemets paragrafer om överklagande, är det en inte helt orimlig tanke att mindre hackspett och gröngöling nu fått en hel hög med nya bästa vänner. Det går med all säkerhet att hitta fler arter i reservatet som också haft det lite jävligt och behöver skyddas. Lita på att dessa arter kommer att lyftas fram som det mest skyddsvärda sedan någon hotade att sluta tillverka Champis. De kommer att vårdas som dyrbara klenoder, ömsint omhuldade, bara för att kasta grus i Onsalavägsmaskineriet i ytterligare några år. Ärligt, innerst inne, tror jag vägmotståndarna skiter fullkomligt i både mindre hackspett, gröngöling eller större skvättsnultra. Det handlar om annat. NIMBY. Not In My Backyard bygger ni väg, hör ni det?

Onsala har typ exploderat i befolkning sen 70-talet. INGEN har flyttat dit för att riskera livet på den gamla, usla 50-vägen som idag flödar med helt orimligt många bilar per dygn. ALLA som flyttat till Onsala har gjort det för att det funnits ett löfte om en ny väg. I 60 år. Det vore en skamlig ödets ironi om ett vägreservatsbeslut från 50-talet nu blir det som fäller den nya Onsalavägen. Evolutionen är en ständigt pågående process. Den bygger på ”Survival of the fittest”. De mest lämpade arterna anpassar sig – eller flyttar på sig.

Det gäller i naturen. Och det gäller vägmotståndet också.

Mats H Ljungqvist

Relaterade artiklar
Fler artiklar