Lars Karlsson har tagit dur-spelet till nya höjder

Fjärås-födda dragspelaren Lars Karlsson har gjort konserter och framträdanden över hela världen och släppt tre album med egna gruppen Lars Karlsson Band. Snart kan det fjärde vara på väg. – Vi ska träffas i dagarna för att känna på nytt material, tanken är att släppa en ny platta till våren, säger han.

Lars Karlsson är yngsta sonen i familjeföretaget Karlssons Musik i Fjärås, en butik som är störst i Norden på dragspel och dragspelande. Men Lars har sedan mitten av 90-talet haft en egen karriär som hyllad instrumentalist på durspel, den mindre och renare formen av dragspel. Han började spela redan som tio-åring, gjorde sitt första TV-framträdande året efter och medverkade på mängder av inspelningar tillsammans med andra dragspelare.

Första riktiga soloskivan ”Inspiration” kom -96 och karriären tog fart ordentligt.

– Jag tror jag gjorde nio TV-framträdanden det året skivan släpptes, durspel var rätt i tiden, säger han.

Och för den som inte vet så är durspelet ett slags ur-dragspel, enkelt och tvåradigt, och egentligen grunden till alla andra, mer avancerade dragspel.

– Tonskalan i ett durspel är samma som i ett munspel, men olika toner in och ut på samma knapp, förklarar Lars.

Bara på gehör

Men egentligen började allt någon gång på lågstadiet. Lars var tidigt anmäld till musikskolans dragspelsundervisning, men han berättar att han aldrig lärde sig läsa noter ordentligt. I stället plockade han låtarna på gehör och låtsades bara läsa på notbladet. Den bluffen höll ett tag, men Lars lade dragspelet på hyllan när läraren, och Lars föräldrar, insåg att han bara spelat på gehör. Det gör han fortfarande.

– Sedan var det nog först i tio-årsåldern jag hittade till durspelet och plockade upp det. Dragspelsklubben i Fjärås hade besök från Norge, och där var några tjejer som spelade durspel och jag gillade att det lät så glatt, jag blev rätt tagen av det. Eller så tyckte jag bara att de var snygga (skratt).

Som många andra födda på 70-talet har han sina musikaliska rötter stadigt fästa i hårdrockmyllan. Influenser är allt från Kiss, Deep Purple och Whitesnake, till Sweet, Van Halen eller den legendariska irländska blues- och rockgitarristen Gary Moore.

– Jag gillar när det är välspelat och välproducerat. På sista tiden har jag lyssnat mycket på ELO och den senaste konserten jag var på var Joe Bonnamassa på Lisebergshallen, en extremt bra gitarrist, säger Lars.

Samtidigt är han medveten om att ”perfekt är fiende till bra”.

– Vi har gjort demoinspelningar av en låt som vi sedan spelat in i studio. Och så gör vi pålägg och lägger på eko och jobbar med ljudet tills det är jättebra. Sedan lyssnar vi på demon igen, och så kan den versionen ha något speciellt som gått förlorat i studioproduktionen, säger Lars.

Kunder från hela Norden

Vi sitter i butiken ute på Fjäråslandet, där Lars precis är hemkommen från en spelning i norska Trondheim. Precis innan Kungsbacka-Postens intervju har han haft fullt upp i verkstaden, när en kund är inne för att få en service på ett dragspel. Kunderna finns över hela norden, butiken är hårt nischad och många åker långväga.

När Lars får tid att sitta ner berättar han om Norge-spelningen tillsammans med norska dragspelaren Öivind Farmen. De skriver musik ihop och på scen och skiva kallar de sig BayanTonic, en ordlek med de engelska namnen på de olika dragspel de spelar. När Lars ändå var uppe i Norge passade de båda på att gå in i studio.

– Det är ju ändå ett visst avstånd så vi tog chansen att göra en inspelning. Sedan satte jag upp Iphonen och gjorde en video. Vi kommer lägga ut det som en enkelt redigerad låt rätt ut på You Tube i dagarna, säger Lars och berättar hur han tejpade upp mobilen för att få rätt vinkel på kameran.

Men det var när Lars Karlsson Band släppte sin första CD 1998 som Lars durspel började möta en delvis ny publik. Med ett tajt och samspelt gäng musiker lyfte både Lars egna kompositioner och bandets tolkningar av mer traditionell musik. Bandet består av gitarristen Thomas Andersson med Göran Viksten på trummor. I nuläget letar de ny bassist. Andra skivan döptes till ”2002” och släpptes samma år och tredje plattan ”Tungo” kom 2007.

På scen är bandet minst sagt hårdsvängande och de har med åren hunnit med mängder av spelningar i Sverige och Skandinavien.

Bandet har fortfarande en stabil publik som lockas av blandningen av rock, blues och folkmusiktoner med Lars durspel i fokus.

– När vi spelar i andra sammanhang, till exempel på kulturfestivaler eller liknande, då märker vi att vi möter en annan publik som är lite ovana vid dragspel. De kan komma fram och fråga ‘vad kallas detta’, säger Lars.

Så vad kallar du bandets musik?

– I grunden är det ju mycket folkton, men jag gillar att blanda stilar, rock, funk, tango eller mer latin-influerade toner. Det blir en slags världsmusik, säger Lars.

Men han medger att mer traditionella dragspelsälskare inte alltid uppskattar det bandet gör.

– Men så är det ju. En del tycker det är för brötigt, men jag tycker det är kul att lägga in stopp och synkoper i arrangemangen. Och många musiker brukar ju kolla in oss när vi spelar, konstaterar Lars.

Senaste singeln släpptes 2014, tre låtar där videon till finstämda Leyas Vaggvisa är inspelad i Fjärås-skogarna.

Nu talar killarna i bandet om att försöka göra en ny fullängdare. I dagarna ska de ses i Karlssons lokaler, för att känna på nytt material.

– Vi sätter upp instrumenten och spelar in en enklare demo, för att testa lite nya arrangemang. Sedan får vi se hur vi går vidare, gitarristen har ett annat band som turnerar en hel del så det ska stämma tidsmässigt. Men tanken är att släppa en ny platta till våren, säger Lars.

Under ett par intensiva år i början av 00-talen var han över i svenskbygderna i USA för att spela durspel. Efter det har han dragit ner på engagemangen och han tackar inte längre ja till lika många framträdanden som förr. Ändå har han bara i år hunnit med att spela i både England, Danmark, Norge och Finland. Förra året gästade han en stor dragspelsgala i Vilnius i Litauen och en ny spelning i Finland är bokad i vinter, då han och Öivind Farmen gästar en dragspelsgala i Kokkola.

– Jag gör i alla fall inte lika många solospelningar längre. Ett skäl är att det är mycket att göra här, jag måste finnas till förfogande men många spelningar är kanske väldigt långt bort, eller helt enkelt för dåligt betalda, säger han.

Men visst spelar han gratis också.

– Om det handlar om välgörande ändamål, eller något jag gillar väldigt mycket så ställer jag självklart upp. Jag ska till exempel vara konferencier och spela när Sveriges Dragspelares Riksförbund fyller 50 och firas på Kungliga Musikhögskolan. Det är bara kul, säger Lars Karlsson.

Företagandet ta mer tid

I butiken är verkstaden full till bristningsgränsen och han medger att själva det dagliga företagandet på senare år tagit allt mer tid.

– Jag hade gärna spelat mer, jag gillar att stå på scen med bandet, det är där vi kommer till vår rätt, det är där vi kan trycka på ordentligt. Samtidigt trivs jag med jobbet och det är alltid mycket att göra här, men så är det att vara företagare, säger Lars Karlsson.

Mats H Ljungqvist

0300-519 83

mats.h.ljungqvist@kungsbackaposten.se