För Per Olof är logistik logiskt

Logistik finns överallt i vardagen. Per Olof Arnäs forskar, undervisar och poddar i ämnet.

– Vi är alla hobbylogistiker, säger han.

De flesta som tänker logistik får nog upp en bild av lastbilar på näthinnan. Per Olof Arnäs undervisar i ämnet på Chalmers. För honom är logistik mycket mer än så. Vi träffas på bageriet i Åsa och redan vid disken väcktes Per Olofs intresse.

– Jag såg att de har två sorters semlor. När man har det kommer det en risk, då får man ha två olika varulager och en del kanske måste slängas om de blir dåliga.

Vad lägger du i begreppet logistik?

– Enklast att beskriva logistik är att berätta hur det går till när man får sin hamburgare på McDonalds. När fordon rör sig i en infrastruktur kallas det för trafik, trafikflöde. När man vet från och till, då är det transport. Med logistik vet man också varför. Logistik handlar om flöden. Var ska vi ha våra lager? Hur stort sortiment ska vi ha? Många tänker lastbilar eftersom det står på sidan av fordonen, men de ägnar sig åt transport, inte logistik.

Varför har du intresserat dig för detta?

– Det vet jag inte riktigt. Men jag har alltid tyckt det är kul. Alla som kommit in på en hotellbuffé blir logistiker. Varför står smöret där när brödet är där? Varför har de mjölken före kaffemaskinen? Och så vidare.

Du nämnde McDonalds, varför?

– Alla som varit där förstår intuitivt hur det fungerar när man lägger en beställning och sedan produceras den. Maten kommer från många olika håll. Om jag beställer en BigMac med extra sallad så får jag vänta på den, men den blir nygjord. Alla blir logistiker i vardagen. Framförallt alla barnfamiljer.

Hur blir man en bra logistiker?

– Det handlar mycket om planera. Gästerna kommer klockan åtta, då ska maten vara klar. Om potatisgratängen tar en timme medan köttet tar fyra timmer i smokern, då får man börja fyra timmar tidigare med det. Exempelvis.

Hur ofta tänker du på logistik?

– Överallt, hela tiden. Det kan handla om hur maten är upplagd på en lunchrestaurang. Hur kösystemet är på en bensinstation. Alla blir ju hobbylogistiker. Men jag påtalar ju inte bristerna varje gång, herregud. Det går inte.

När man går ombord på ett flygplan och folk stoppar upp i mittgången?

– Det finns teorier kring det där. En grundprincip är att skapa ordning från början. Det bästa vore om folk stod i den ordning de ska gå på. Var sjunde rad ska gå på samtidigt och man ska börja med fönsterplatserna, så att man inte står i vägen.

Vad forskar ni på nu?

– Det är mängder med olika saker. En del kollegor är inne på fordonsindustrin. Hur man kan spara några minuter på hur man ger materialet till operatören. Jag tittar själv på transportindustrins digitalisering. Tinder för transporter, kan man säga.

Vad innebär det?

– Låt säga att en lastbilschaufför fått en körning från Helsingborg till Madrid. Normalt vill man ha ett uppdrag på vägen hem eftersom man inte vill åka med tom lastbil. Med dagens digitalisering kan åkaren se att det finns en transport från Madrid till Hamburg exempelvis. Då görs en matchmaking. Sen återstår den andra delen.

Vad?

– Själva dejten. Där har digitaliseringen en utmaning. Många leveranser är en engångsgrej. Att fixa dejten är inga problem, men att genomföra dejten är något vi måste jobba på.

Du driver även Logistikpodden. Hur kom du på den idén?

– Jag lyssnade på en podd som heter Serial. Den var väldigt bra och mycket framgångsrik. Sen tänkte jag lyssna på Logistikpodden, men någon sådan fanns inte. Då såg jag att domännamnet var ledigt och köpte den. Det var 2014/15. Jag har gjort 70-80 avsnitt sedan dess.

Vad pratar du om?

– Jag pratar med branschens kändisar, ungefär som vi gör nu. De får prata om sig själva i en timme, vilket alla gillar. Sen fixar jag lite med ljudkvalitén och jinglar och lägger ut. Mottagandet har varit fantastiskt. Jag har haft 65 000 nedladdningar, vilket väl får beskrivas som bra med tanke på att den är så nischad.

Vad tycker du om Västlänken?

– Den har jag ingen åsikt om, jag är ingen Göteborgare.

Men är det bra eller dåligt?

– Jag tror att infrastruktursutveckling är bra rent generellt. Det finns alldeles för många som säger nej. Men jag är inte insatt i om det är en bra idé eller inte.

Du är för fler tågstopp i Åsa?

– Ja, absolut! Jag har bland annat satt ihop en modell som visar var de politiska partierna står i frågan. Alla förutom Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna har svarat på den hittills. Man kan säga att kommunpolitikerna är för fler tågstopp, men regionpolitikerna säger nej.

Hur ser du som logistikforskare på att inte alla tåg som kan stannar i Åsa?

– Man kan titta på problemet ur flera synvinklar. Det är lätt att snöa in på sina argument. Våra argument är solklara. Det kan finnas tekniska problem under rusningstrafik, det förstår jag. Men det är ju löst. Kvällar och helger finns det inga några tekniska problem, det är bara nys. Det är politiska skäl. Om man ger oss i Åsa fler stopp finns det en rädsla för att det påverkar lokalpolitik söderut, även om vårt tågresande ökar snabbast i Halland. Jag vet att det finns folk som skulle vilja åka tåg till Åsa, speciellt på somrarna. Det tänker man inte på.

Du var ingen tågåkare innan stationen i Åsa byggdes?

– Nej, jag körde bil till jobbet i Göteborg. Vi bestämde oss att testa när stationen var en månad. Sedan dess har jag åkt tåg till arbetet. Jag kan sova på väg till jobbet, det finns massor av fördelar. Man kommer direkt in till stan. Det sparar mig massor av tid.

Tobias Sandblom

0300-68 18 61

tobias.sandblom@kungsbackaposten.se

Gillar att snickra

Namn: Per Olof Arnäs.

Ålder: 49.

Yrke: Logistikforskare på Chalmers och poddare.

Familj: Hustrun Lotta och barnen Jonathan, 15, Marcus, 13.

Bor: Åsa.

Intressen: ”Jag gillar att bygga. Min bästa semester var när jag byggde ett utekök. Sen gillar jag att podda.”

Övriga uppdrag: Sitter i styrelsen för Företagarna i Kungsbacka, som fyller 100 i år.