De dansar en varning om framtiden

Danseleverna i trean på Aranäs sätter upp 2084, en politiskt laddad föreställning om en dyster framtid, där makten ser allt, och delar in medborgarna i olika klasser. Inspirationen hämtar de från filmerna Hunger Games, Divergent och George Orwells klassiska 1984. – Man kan se den lite som en varning om vad som kan hända, säger de.

Att danselevernas avgångsklass sätter upp en egen föreställning varje år är en tradition. Men i år heter föreställningen 2084 och kallas ”en politiskt laddad dansföreställning inspirerad av George Orwells klassiska novell 1984. Handlingen utspelar sig i ett framtida samhälle där en högre makt manipulerar och censurerar befolkningens vilja, åsikter och tankar”, skriver eleverna på Facebooksidan där föreställningen marknadsförs. Idéerna har de spånat sedan före sommaren, men det var inte minst samband med valet som bitarna började ta form.

– Då var det väldigt mycket prat om vad som kan hända i samhället om det går på ena eller andra sättet, säger Amanda Karlsson.

Och tjejerna var snabbt överens om temat som ska binda ihop dansföreställningen 2084, som ges på teatern i veckan som kommer.

– Det handlar om ett storebrorssamhälle, där yttrandefriheten kontrolleras och där man inte får vara en individ. Det är inte bara George Orwell som inspirerat, utan också filmer som Hunger Games och Divergent. Det är klart att det kan kallas politiskt laddat, säger Hanna Bartholdsson.

Men några politiska pekpinnar vill de inte ge.

– Mer som en upplysning om vad som kan ske om vi inte tänker efter i våra val. Och detta behöver inte vara något som händer här, det finns andra platser i världen där detta kan vara mer aktuellt, säger Sara Björkman.

Totalt spelas 2084 med fem föreställningar. Två av dem är öppna för en betalande publik, de övriga tre ges för de andra eleverna på Aranäsgymnasiet. Och det är tjejerna i trean som skapat föreställningen och som koreograferar dansare från ettan och tvåan på danslinjen. De dansar själva de sex bärande karaktärerna och som mest är de femton dansare på scenen samtidigt. Marknadsföringen, framför allt via sociala medier, sköter de själva och de har startat ungdomsföretaget Tidfördans enbart för uppgiften.

Att temat med ett framtida kontrollsamhälle är dystert får dem inte att väja i den konstnärliga gestaltningen. Det är ett högst medvetet val.

– Vi hade alla ungefär samma tankar, att vi ville göra något annorlunda mot förra årets föreställning. Den handlade om ungdomar och sociala medier och allt var väldigt ljust och glatt. Detta är mer en dystopi, men tanken är att det kan vara känsligt att tala om politik i Sverige, då lägger vi fram detta för tolkning, säger Lovisa Skog.

Att skapa en hel dansföreställning har varit mycket jobb, men också både utvecklande och roligt. Bara en sådan sak som att koreografera kamraterna från de yngre klasserna har gett mängder med erfarenheter.

– Det är mycket att tänka på. Man kan ha en idé om vad man vill gestalta och vad karaktären vill förmedla men sedan ser det inte alls ut som man tänkt sig. Då får man tänka till och pröva något nytt, säger Amanda Karlsson.

– Och man måste ha en plan B och vara öppen för förändring hela tiden, som dansare är det viktigt. Man lär sig något nytt hela tiden, säger Lovisa.

Tjejerna beskriver hur publiken i 2084 får följa de olika karaktärerna i det framtida dystopiska övervakningssamhället, där hela tillvaron och varje steg i livet övervakas av makten. Gestalterna kämpar och emot dem står en skara anonyma motkrafter, utan gott i sinnet och med uppdraget att upprätthålla diktaturens ordning, till varje pris. Och medborgarna i det framtida övervakningssamhället delas in i grupper, med olika status och färg.

– Vi säger inte att det ska bli så här, men vi vill visa vad som kan hända. Men var och en får göra sin egen tolkning av det som händer i föreställningen, säger Sara Björlin.

– Vi hoppas det kan bli en ögonöppnare om hur det skulle kunna bli, det finns en rädsla för vad som kan ske och det finns redan platser där makten övervakar varje steg som invånarna tar, säger Gabriella Nyhlén.

Kärleken till dansen är något som förenar tjejerna i klassen. Att förmedla känslor och gestalta stämningar från dansscenen är något väldigt speciellt och dansen är med under dygnets alla timmar. Inte minst har det gällt under arbetet med 2084, där träningen gått långt utöver de ordinarie danspassen i undervisningen.

– Man har haft med sig detta hela tiden, och tänker på dansen hela tiden, det är många studiedagar som gått till detta, säger Sara Björlin.

– På det ena eller andra sättet handlar det mesta om dans, man kollar dans när man sitter och väntar på bussen, eller på väg hem, det har varit som att gå in i en bubbla, man zoomar in sig på föreställningen så hårt, säger Lovisa.

Över alltihop vakar Katharina ”Tina” Westerberg, danslärare och ansvarig handledare för utbildningen. Hon kommer med tips och råd om allt, och är den som ser till att binda ihop de bärande delarna av föreställningen.

– Det handlar kanske om att slipa till vissa saker, vi har en väldigt öppen kommunikation. Men alla de bärande idéerna i föreställningen är självklart deras, säger Tina Westerberg.

På onsdag är det premiär, den första föreställningen för en betalande publik, som följs av nästa redan dagen efter. Och visst är premiärnerverna på plats.

– Det ska vara lite nervöst, dagen innan premiären sover man lite dåligt för det pirrar i magen. Samtidigt är det en bra känsla, då vet man att man skärper sig, säger Lovisa.

– Och när man väl går in på scenen och man vet att publiken finns därute i det svarta, då står man bara och njuter, säger Gabriella.

Nästa år tar de sex tjejerna examen och går vidare ut i livet. Och alla är samstämmigt överens om att dansen ska följa med.

– Det finns många utbildningar om man vill gå vidare, balettakademin i Göteborg, och flera högskolor som har dansutbildningar, säger Vilda Donaldson.

Fast just nu är Aranäsgymnasiets danskurs deras bästa stund i livet.

– I alla fall jag vet att jag alltid kommer att ha en bra känsla från min gymnasietid, jag fick ju lära känna er, säger Gabriella och ser sig om bland sina kamrater.

Biljetter till föreställningen 2084 går att reservera via nätet, men betalas i dörren på Kungsbacka Teater.

Mats H Ljungqvist

0300-519 83

mats.h.ljungqvist@kungsbackaposten.se