Kungsbacka ger en glimt av ett framtida Halland

Enligt den senaste indelningen av Sverige i 60 lokala arbetsmarknader (LA) som Tillväxtverket släppte 2016 så finns Halland snart inte längre. Falkenberg har nämligen också sugits in i Stor-Göteborg. Tidigare gick gränsen vid Varberg. Halland, det vill säga Halmstads lokala arbetsmarknad, består nu alltså av Hylte, Laholm och Halmstad. Tågen och bilarna går både norr- och söderut från de halländska städerna med arbetskraft.

Anledningen är enkel. Arbetskraften pendlar allt längre sträckor och den gör det till orter där jobben finns. Vi kan älta platsattraktivitet och rankingar hur mycket som helst men fundamenta kommer alltid vara jobben. Finns det bättre/ intressantare/fler jobb inom rimligt pendlingsavstånd utanför Halland så kommer arbetskraften att söka sig dit. Då spelar det ingen roll hur bra vården är i Kungsbacka eller hur prisvärda fastigheter och bostäder är. Dagbefolkningen, det vill säga arbetskraften, kommer att finnas någon annanstans. Halland finns snart inte längre som en arbetande och levande plats utan som en sovande. Syftet med Kungsbacka fortsätter att vara att förse Göteborg med arbetskraft. Så frågan blir om ett framtida Halland behöver några städer överhuvudtaget?

Som halländsk politiker har jag då två val. Antingen acceptera sakernas tillstånd – och då avkräva av invånarna att de skall acceptera pendling för att kunna bo i Halland – eller att arbeta för att ändra utvecklingen genom att ta reda på dels vad det är som gör att så många människor pendlar ut från Kungsbacka och Halland varje dag och dels vad som skulle kunna göras för att motverka utvecklingen.

Region Hallands slogan är ”bästa livsplatsen”. Priset för det? – Pendling.

 

Jonathan Borggren

Strategikonsult & Fil Dr Kulturgeografi