Debatt: Kungsbackaborna kommer få fler, snabba tågavgångar att välja mellan

Västlänken möjliggör utökning av den snabbare regionaltågstrafiken från Kungsbacka. Kungsbackaborna kommer därmed få fler, snabba tågavgångar att välja mellan, skriver Ellen Pileblad, Västtrafik i en replik.

Svar till Mats Lövgren, 11/2.

Att kollektivtrafiken ska gå snabbt och smidigt är, precis som du skriver, viktigt för att fler ska välja kollektivtrafiken framför bilen. Att utveckla kollektivtrafiken och göra den mer lättillgänglig för fler är därför viktigt. Vi anser att Västlänken är en förutsättning för att kollektivtrafiken i Västsverige ska kunna utvecklas och möta ett ökat resande på längre sikt.

Pendeltågen som kommer att köra mellan Göteborg och Kungsbacka kommer att få 3 minuter längre restid till just Göteborg C, men med fördelen att man kommer nå både Haga och Korsvägen istället för Liseberg på resan.

Västlänken möjliggör utökning av den snabbare regionaltågstrafiken från Kungsbacka. Kungsbackaborna kommer därmed få fler, snabba tågavgångar att välja mellan. Dessa tåg ger också möjlighet att fortsätta sin resa mot till exempel Ale, Partille, Lerum och Alingsås utan byte. Öresundstågen kommer också kunna öka sitt utbud.

Även längden på plattformar kommer utökas vilket ger oss möjlighet att köra med längre tåg med plats för fler resenärer.

Det stämmer att knutpunkten Korsvägen/Liseberg utökas och det kommer att finnas bussar som avgår närmare Liseberg station, men dessa kommer inte i första hand att utgöras av linjer som är eftertraktade för byten av resande som kommer söderifrån.

Västtrafik är Västsveriges största tågaktör och har givetvis ett nära samarbete med övriga aktörer som kör på spåret. Det regelverk du nämner innebär att man lägger tidtabeller årligen och därför kan vi inte idag planera för en exakt lösning år 2026. Därför har vi i arbetet kopplat till trafikeringen lagt en ”huvudinriktning” som kan komma att ändras.

Det är givetvis svårt att förutsäga hur resandet kommer att se ut i framtiden, statistik visar ju hur situationen har sett ut historiskt. Det man kan se är att effekter från liknande utbyggnadsprojekt i Malmö och Stockholm är att resandet ökar när den största målpunkten, som är Göteborg i vårt fall, får fler målpunkter inom staden. Följt av detta beräknas genomgående resor vara störst till och från kranskommuner till Göteborg.

Västtrafik anser alltså inte att Kungsbackaborna är förlorare när Västlänken står klar. För dem kommer det innebära fler, längre och snabbare tåg med möjlighet att resa genom Göteborg utan byte.

Ellen Pileblad, Västtrafik

Läs mer: Västtrafiks argument faller platt till marken