Halland är en mycket fin region, men ingen storregion, menar insändaren.
Halland är en mycket fin region, men ingen storregion, menar insändaren. Bild: STEFAN BENNHAGE

Storregionståg för ett län utan stor region

Just nu pågår planeringen för kollektivtrafiken i Halland efter 2025, det så kallade regionala trafikförsörjningsprogrammet. När man läser remissen, finns ett ord som skapar oro: Storregionståg.

ANNONS
|

Planeringen för Västkustbanan innebär att Öresundståg ska bli ett "Storregionståg" som endast stannar i de större städerna i Halland. Dessutom planeras ett extra regionståg mellan Göteborg och Varberg, samt pendeltåg mellan Göteborg och Kungsbacka. Detta innebär att Halland, med en befolkning på 350 000, kommer att få tre tågsystem på Västkustbanan.

Redan idag körs många Västtåg utanför rusningstid mellan Göteborg och Varberg bara eftersom Öresundståg inte stannar i Åsa (t.ex. 11:10, 13:10, 20:10 från Göteborg och 10:23, 12:24, 15:21, 18:06 från Åsa). Alla Öresundståg utanför rusningstid har tillräcklig kapacitet för resenärer till och från Åsa vid dessa tider.

I stället för att spendera miljoner kronor på nya Västtåg, borde alla Öresundståg stanna vid alla hållplatser i Halland (som inte är så många). Resor med stopp bara i de stora städerna mellan storregionerna Göteborg och Malmö görs med SJ snabbtåg, som redan idag trafikerar Västkustbanan.

ANNONS

Om Öresundståg täcker grundbehoven för alla resenärer vid alla stationer som ett regionståg (med minst ett tåg per timme under dagen och två tåg under rusningstid) kan de pengar som annars skulle användas för att etablera ett nytt tågsystem istället användas till att införa enstaka Öresunds-Express som under rusningstid går direkt mellan Halmstad, Varberg och Göteborg, på samma sätt som SJs X2000-tåg. Då får pendlare från södra Halland mer tid hemma, och pendlare från norra Halland fler tåg som stannar där det behövs. Halland är en mycket fin region, men ingen storregion.

Hans-Martin Heyn, Åsa

ANNONS