Kungsbacka-Posten
Söndag, 22 oktober 2017
Arkivfoto samt Söner by Sweden.
Arkivfoto samt Söner by Sweden.

Vann första ronden mot Smith & Wesson

Davids kamp mot Goliat. Så skulle man kunna beskriva varumärkesstriden mellan amerikanska vapentillverkaren Smith & Wesson och klockföretaget Söner by Sweden från Kungsbacka. Men nu har Kungsbackaföretaget vunnit första ronden.

För ett halvår sedan lanserades Kungsbackabaserade klockföretaget Söner by Sweden som säljer exklusiva rektangulära herrklockor. När företaget skulle registrera sin logga hos Patent- och registreringsverket så fick representanter för Amerikas största tillverkare av handeldvapen, Smith & Wesson, syn på loggan som de ansåg liknade vapenföretagets alltför mycket.

Smith & Wesson lämnade in en invändning till PRV mot att ge varumärkesskydd till Söner of Swedens företagets logotyp. Vapentillverkaren har en rund logga med S & W i en cirkel. Söner by Swedens logga är också rund med S och W i mitten men den är svart och har ytterligare en cirkel utanför där det står företagsnamnet och Style is personal.

Nu har avgörandet, som Nyhetsbyrån Siren har tagit del av, kommit och PRV går på Söner by Swedens linje där företaget argumenterar mot att det skulle föreligga någon risk för förväxling.

– Det är jätteroligt, vi har fört fram det vi tycker och vi tycker inte att det är någon risk för att missförstås, säger Freddie Malmgren, vd och den som driver ärenden mot mot Smith & Wesson för Söner by Sweden.

Ni har nyligen lanserats och började med en jättestrid mot ett av världens största vapenföretag?

– Ja, det var inte planerat, säger Freddie Palmgren och skrattar.

Vem är det som tagit fram er logotyp?

– Det är jag tillsammans med marknadsföringskunniga experter.

Hade du sett Smith & Wessons logga tidigare?

– Jag kan nog ha sett en i förbifarten utan att ha lagt märke till den.

Men än kan inte Freddie Palmgren andas ut. Smith & Wesson har två månader på sig att överklaga till marknadsdomstolen.

– Vi vet inte om de kommer att överklaga, de har ju pengarna om de vill driva ärendet vidare. Men samtidigt ska vi vara ödmjuka, om de vinner och vi måste ta bort vår logga så har vi en plan B, säger Freddie Palmgren som inte vill ta ut något i förskott.

– Det är tydligt att vi har rätt och att vi är inte i närheten till lika, vi är komfortabla med att strida vidare. Men hamnar ärendet i domstol kan det kosta pengar och då måste vi vara smarta, säger Freddie Palmgren.

– Men det är väldigt skönt att ha fått rätt mot ett av världens största vapenföretag.

Karina Hansson

redaktion@kungsbackaposten.se

Relaterade artiklar
Fler artiklar