Kungsbacka-Posten
Fredag, 17 november 2017
Antalet invånare i Frillesås blir bara fler. När Hallandspendeln startas, 2026, vill Tommy Rydfeldt (L) se en pendelstation i Frillesås. Foto: Tobias Sandblom
Antalet invånare i Frillesås blir bara fler. När Hallandspendeln startas, 2026, vill Tommy Rydfeldt (L) se en pendelstation i Frillesås. Foto: Tobias Sandblom

Slåss för en station i Frillesås

Tågstationens placering blev en kamp mellan Åsa och Frillesås – som den förstnämnda orten vann. Men nu vill Liberalernas Tommy Rydfeldt ha en station även i Frillesås.

– När Hallandspendeln startas är det en given placering, säger han.

Tommy Rydfeldt kan tituleras tåggeneral. Han var en av dem som såg till att det blev pendeltåg mellan Kungsbacka och Göteborg och var då den som skrev den första motionen.

Rydfeldt är också drivande för att fler tåg ska stanna på Åsa station efter den stora succé med resande som varit där. Men det var inte givet att just Åsa skulle bli valet för tågstopp. Invånarna i Frillesås, fem kilometer söderut, stod på barrikaderna för att få en perrong.

Nu slåss Tommy Rydfeldt för att det ska bli en station även i Frillesås – även om det kan dröja.

– När tunneln i Varberg är färdig 2026 och Västlänken är klar, då säger Trafikverket att det finns utrymme för fler tåg. Region Halland planerar då att skapa ett nytt tågsystem, en Hallandspendel, parallellt med Öresundståget, säger Rydfeldt.

Pendeln ska gå mellan Varberg och Göteborg. Varbergs kommun har varit aktiv och träffat ett avsiktsförklaring med Region Halland och Trafikverket angående en station i Väröbacka.

– Det innebär att det kommer att bli en station där eftersom alla är med på detta. Nästa fråga är var i Kungsbacka den ska stanna. Givetvis ska tåget stanna i Åsa, där finns ju en station. Men vi anser att en station i Frillesås är givet. Det är en ort som växer väldigt mycket och kommer fortsätta att växa. Många sommarstugor blir permanenta.

Kritiker kanske skulle säga att det skulle ta lång tid till Göteborg med alla stopp?

– Det här tåget skulle inte stanna i Anneberg, Kållered och Lindome utan sannolikt bara i Kungsbacka och Mölndal. Det gör att det skulle gå snabbare. Om man vill åka till de andra orterna byter man i Kungsbacka, säger Tommy Rydfeldt.

Region Halland ser ett kraftigt resande från Varberg och Kungsbacka till Göteborg. De två kommunerna är också de snabbast växande i Halland.

– Göteborg gör allt för att man inte ska kunna köra bil i staden, det kommer sannolikt att bli ännu fler som pendlar. En Hallandspendel skulle även gå på kvällar och helger, som vilka tåg som helst.

I början av december har Hallandstrafiken möte. Då diskuteras kollektivtrafikplanen för 2019.

– Jag kommer fortsätta hävda att alla tåg som kan ska stanna i Åsa. Vi har kraftigt ökande resande. Många undrar varför tågen inte kan stanna på kvällar, helger och mitt på dagen. Det är en gammal historia om att man bara ska ha ett stopp i varje kommun. Det är på väg att tas bort. I det nya avtalet är den borta, säger Tommy Rydfeldt.

Tyck till: Behövs det en tågstation i Frillesås?

Tobias Sandblom

0300-68 18 61

tobias.sandblom@kungsbackaposten.se

Relaterade artiklar
Fler artiklar