Kungsbacka-Posten
Onsdag, 17 januari 2018
Johan Falk är kritisk till postens hantering av godsutskick. Hos honom tutar bara brevbärare och åker sen. Det är ofta Johan får åka långt för att hämta ut sina varor. Dessa spotlights från Tyskland kom dock fram. Foto: Tobias Sandblom
Johan Falk är kritisk till postens hantering av godsutskick. Hos honom tutar bara brevbärare och åker sen. Det är ofta Johan får åka långt för att hämta ut sina varor. Dessa spotlights från Tyskland kom dock fram. Foto: Tobias Sandblom

På sin post för att få sin post

Postmannen ringer alltid två gånger heter klassikern. Johan Falk i Förlanda håller inte med alls. Hos honom tutar paketleverantören en gång med bilen – och åker.

– Det är ren tur om man råkar få ett paket, säger han.

Johan Falk bor på en gård i Förlanda dit han och familjen flyttat från Mölndal. De har hästar och huset är nybyggt. Ganska ofta brukar han beställa varor från Tyskland och andra länder. De kommer i paket och levereras hem till honom.

Eller snarare ska levereras hem till honom.

– Ofta har jag fått en lapp i brevlådan där det står att posten har sökt oss. Sedan får jag åka till Fjärås eller till Kungsbacka för att hämta ut paketet, säger Johan Falk.

Det innebär en resa på åtminstone två mil innan han har godset i sin hand. Då står det ofta en röd lapp och ”sökt” på paketet.

– Jag har alltid tyckt det var så konstigt, att de inte kan nå oss. Vi är ganska ofta hemma.

Vid ett tillfälle var han hemma och fick av en tillfällighet syn på postbudet. Han tutade en gång och var sedan på väg från gården när Johan hann hejda honom.

– Jag fick då veta att de har som rutin att endast tuta en eller två gånger, om ingen kommer så ska de åka därifrån. Vi har ett stort och nybyggt hus med bra isolering. Det är inte alltid att vi hör om någon tutar. Två gånger har vi gjort det. En gång råkade jag se postbilen och en gång var min dotter i stallet och fick syn på den, säger Johan Falk.

Han är kritisk till postens rutiner:

– Det hade sparat miljön och tid om de inte åkte ut med paketet överhuvudtaget. Det hade väl varit bättre att jag åkte och hämtade det själv med en gång. Det här blir ju bara dumt. DHL är bättre. De gör sig i varje fall omaket att gå de tio meterna till dörren och ringer på.

Han tillägger med ett snett leende:

– Förr sa man alltid att Postmannen ringer alltid två gånger, efter den klassiska filmen. Nuförtiden ringer de inte alls.

Håkan Schiller, produktionsområdeschef på Postnord, menar att brevbäraren är felinformerad:

– Man ska tuta, men får man då inget svar ska man ringa på på boningshuset. Brevbäraren ska inte springa runt och leta efter folk, men man ska fixa så att folk får sina paket. Jag kommer att ta upp detta med berörd personal, så att alla vet vad som gäller, säger Håkan Schiller.

Tyck till: Vad har du för erfarenhet av postens paketutlämning?

Tobias Sandblom

0300-68 18 61

tobias.sandblom@kungsbackaposten.se

Relaterade artiklar
Fler artiklar