Kungsbacka-Posten
Fredag, 17 november 2017
Lars Björkman började rota i arbetstiden hos andra chefer. Han fann tveksamheter och slog larm. Det slutade med att han själv fick gå. Nu har det gått fyra år sedan skandalen på teknikförvaltningen. Foto: Tobias Sandblom
Lars Björkman började rota i arbetstiden hos andra chefer. Han fann tveksamheter och slog larm. Det slutade med att han själv fick gå. Nu har det gått fyra år sedan skandalen på teknikförvaltningen. Foto: Tobias Sandblom

”Jag ångrar absolut ingenting”

Efter 25 år i kommunal tjänst skulle Lars Björkman få en guldklocka. Men istället blev han avskedad. Anledningen var att han rotat och avslöjat oegentligheter med arbetstid.

Lars Björkman är den före detta trafikchefen som gav hederligheten ett ansikte.

– Jag ångrar ingenting, säger han till Kungsbacka-Posten.

För ganska exakt fyra år sedan började turbulensen på teknikförvaltningen. Några anställda på Hammargårds reningsverk hade avskedats sedan det framkommit att de slarvat med arbetstiden.

Det visade sig vara en droppe mot det Lars Björkman grävde fram om två chefer på teknikförvaltningen. Han gjorde ett jobb värdigt en grävande reporter.

– Det visade sig att de hade skrivit upp arbetstid mellan 6 på morgonen och 20-22 på kvällen. I själva verket kom de runt 8.30 och gick klockan 15. Jag berättade det för förvaltningschefen, som jag trodde var på min sida. Han tackade mig och berömde mig, säger Lars Björkman.

Men ganska snart fick han de båda cheferna och förvaltningschefen mot sig. De ansåg att Björkman skapat en spricka i ledningsgruppen.

– Jag fick några timmar på mig att packa ihop och åka hem, lämna mitt jobb. Dåvarande förvaltningschefen hade vänt på kuttingen. Anledningen var väl att han hade godkänt all felaktigt rapporterad tid. Vi har pratat om det efteråt och han har väl mer eller mindre ångrat att han gjorde som han gjorde.

Vad minns du av den dagen?

– Allt var bra tills jag kom hem och du stod vid min brevlåda, haha. Nej, då, jag skojar. Det var oerhört kaotiskt. Men jag ångrar absolut ingenting. Det var bra att detta kom upp till ytan. Deras agerande var för jävligt rent ut sagt. Fusk som detta har jag väldigt svårt för.

Antalet artiklar om teknikskandaler avlöste varandra. Till slut blev situationen ohållbar. Förvaltningschefen tvingades sluta. De båda cheferna fick välja mellan att bli uppsagda eller självmant lämna sina tjänster. De valde det sistnämnda.

– Jag vet inte hur det kändes egentligen. Personligen har jag inget emot förre förvaltningschefen, han var en trevlig kille.

Du skulle egentligen fått en guldklocka?

– Ja, jag var hemma när gåvorna delades ut. Faktum är att jag fick en inbjudan från nämnden för en gratifikation. Den var inte ens undertecknad av någon. Men jag tackade nej för att inte ställa till med något. Jag fick gå och hämta ut en klocka när jag sen kom tillbaka.

Hur länge var du hemma?

– I tre månader. Jag tränade en massa. Övrig tid ägnade jag mig åt att prata med er i pressen. Sedan fick jag stort stöd av andra kollegor. Jag åkte till Kungsbacka en dag och gick in på Kungsmässan för att köpa lokaltidningarna. Då var det en som vrålade ”Bra där, Björkman!” och gjorde tummen upp. Jag kände inte personen, men det var så klart väldigt roligt. Jag hade stort stöd från många.

Hur kom du tillbaka igen?

– Karl Lundgren anställde mig som utvecklare. Jag har hand om trafikfrågor och parkeringar. Skillnaden mot förr är att jag inte har något personal- eller ekonomiansvar. Men det är inget jag sörjer.

Vad tycker du om den blivande Onsalavägen?

– Vi är inte jättemycket inblandade, det är ju Trafikverket som sköter det. Onsalavägen har varit utredd under hela min livstid. Men vi har gjort ett antal skrivningar och utredningar från kommunen. Vi är mest oroliga för trafikljusen, om de håller kapacitetsmässigt. Men Trafikverket, som är bättre än oss på detta, säger att det ska fungera bra.

Kommer du att närvara när den invigs?

– Jag hoppas det, men det kan dröja. Frågan ligger ju fortfarande hos regeringen och den arkeologiska utredningen kan ta tid. Just nu kollar vi på vad vi ska göra med den nuvarande Onsalavägen när den nya tas i drift.

Vad händer med den?

– Den kommer att bli en lokalgata anpassad för kollektivtrafik. Vissa sträckor kommer att vara avstängd för biltrafik. Risken är annars att folk ska använda den gamla vägen för att blåsa på och tro sig tjäna 15 sekunder. Det ska vara en trygg miljö för cyklister, fotgängare och bussar. Det arbetet börjar vi med samma dag som de klipper bandet för den nya vägen.

Hur ser det annars ut med trafik i Kungsbacka?

– På Arendalsleden och Borgmästargatan blir det stopp. Men det rinner ut på fem minuter. Det handlar om att bussarna kommer från stationen och tågen stannar på Hede station.

Jag har hört om planer på att göra Storgatan till en gågata?

– Trafiken i innerstaden riskerar att öka, det vill vi förhindra. Det finns en gammal trafikplan om att vända trafiken på Västergatan och bygga en bro vid Hamntorget. Om det sker kan man göra en gågata av Storgatan. Men det är inte klubbat på något sätt.

Varför engagerar trafik och parkering så mycket i Kungsbacka?

– Invånarna är bilburna. Det är inte ovanligt med tre bilar per hushåll. En arkitektfirma från Stockholm var här. De sa att ”Detta är mer Amerika än vad Amerika är”. Förut var en gällande siffra i Kungsbacka att det fanns 530 bilar per 1 000 invånare. Då räknas de allra minsta med. Den siffran har inte blivit lägre.

Tobias Sandblom

0300-68 18 61

tobias.sandblom@kungsbackaposten.se

FAKTA:

Namn: Lars Björkman.

Ålder: 63.

Yrke: Trafikplanerare.

Familj: Tre vuxna barn och barnbarn.

Bor: Mölndal.

Intressen: Idrottsidiot. ”Just nu är det mest bandy, men jag har hållit på med allt. Sen har jag ett sommarhus på Orust där jag lägger ner mycket tid.”

Läser: Serietabeller.

Äter: Grillat.

Dricker: Öl.

Relaterade artiklar
Fler artiklar