Kungsbacka-Posten
Måndag, 11 december 2017

Grann gran får ris och ros

Folkhögskolans konstinstallation sätts nu upp för fjärde året i rad i Åsa. Årets tema är konsumtionssamhället och hela granskulpturen är klädd i skänkta och återvunna tyger.

Bakom granskulpturen står som vanligt eleverna på Löftadalens folkhögskolas textillinje, som de senaste åren prytt centrala Åsa med den annorlunda juldekorationen.

I år handlar granskulpturen om konsumtionssamhället. Alla textilier har skänkts, eller fyndats på loppisar, innan de sattes samman till den färgsprakande och 5,5 meter höga granen intill rondellen.

– Julen är ju kommersialismens höjdpunkt, vi handlar mer och mer för varje år, och julhandeln slår ständigt nya rekord. Temat i år ska påminna om att vi också kan använda saker om igen, säger Theresa Bortoluzzi, som är lärare på skolan.

Granen, eller granskulpturen, har tidigare väckt starka känslor på orten.

– Om man tror att detta är en julgran som vi sätter upp då har man ju starka föreställningar om hur en julgran ska se ut. Men främsta tanken med detta är ju att göra det som en konstinstallation, det är ett bra sätt att lyfta frågor som är intressanta, säger Bortoluzzi.

För eleverna är det dessutom ett bra sätt att testa på att ge sig ut i det offentliga.

– Eleverna får ett offentligt projekt att jobba med och Åsa-borna får något roligt och trevligt att titta på, säger Bortoluzzi, när Kungsbacka-Posten besöker skulptur-bygget.

Utsatt för skador

Men den offentliga konsten hade en tuff start i Åsa. 2014 kläddes granskulpturen chockrosa, något som inte föll alla i smaken.

Sent en natt utsattes installationen för sabotage när en smällare höll på att antända hela granen.

– Faktum är att den utsattes för skadegörelse båda de första två åren. Men det är inte lätt att bränna ner en hel granskulptur. Vi har ingen som vaktar men vi vill ju inte att Åsa-borna ska vara oroliga så i år är materialen vi valt svåra att antända. 

Men Theresa Bortoluzzi menar att granskulpturen numera blivit en tradition och att Åsa-borna förväntar sig ett nytt uttryck varje år. Förra året delades den annorlunda granskulpturen flitigt i sociala medier, och förbipasserande har bara varit positiva, betonar Bortoluzzi.

– Allt som är offentligt väcker åsikter men konstens syfte är inte att göra alla nöjda. Vårt syfte är att lyfta andra frågor, avslutar hon.

Mats H Ljungqvist

Relaterade artiklar
Fler artiklar