Kungsbacka-Posten
Söndag, 19 november 2017
Projektledare Kristina Balot vid ekodukten som byggs över E6. Foto: Jonas Löfvendahl
Projektledare Kristina Balot vid ekodukten som byggs över E6. Foto: Jonas Löfvendahl

Ekodukt på rätt väg igen

tv+text

Efter all kalabalik med ekodukten över E6 vid Sandsjöbacka är bygget nu på rätt spår igen. Bron håller budget och ska stå färdigt juni 2018.


Det var en nöjd projektledare Kristina Balot som beskrev läget vid ekodukten under onsdagens pressträff längs E6.

– Allt är frid och fröjd igen. Vi har precis avklarat västra sidan och gått över till östra. Nu förbereder vi för överbyggnaden med formställning, gjutform och armering. I slutet oktober ska vi gjuta överbyggnaden på östra sidan, säger hon.

Lika rofylld var inte natten 25-26 januari. Det hördes ett ljud som knäppte i bron, en spricka på 20 millimeter uppkom och stöttor deformerades. Projektledaren fick ett samtal 01.40 på natten.

– Jag trodde någon hade dött. Men sedan var det bara att hantera situationen och jag sov knappt på tre dagar. Allt gick bra, ingenting rasade och ingen kom till skada, säger Kristina Balot.

Läs mer: Gjutning till ekodukt gick fel

Felet berodde på den mänskliga faktorn, en missbedömning av den procentuella lutningen. Gjutningen fick rivas och sedan byggas om under sommaren.

Blir projektet dyrare?

– Nej inte för oss. Trafikverket har samma kostnad som när vi påbörjade projektet. Kostnaden är just nu ett försäkringsärende mellan entreprenör och underentreprenör, säger Kristina Balot.

Läs mer: Ekodukten rivs efter byggmissen

Prislappen för ekodukten ligger runt 60 miljoner kronor. Väl spenderade pengar, enligt Trafikverket.

– Vi måste skapa en grön infrastruktur med ekologiska samband för djuren. Ekosystem som överlever barriärerna som vägarna skapar för djuren. 65 000 fordon kör här varje dygn så det behövs fler sådana här projekt, säger Kristina Balot.

Älg, rådjur, dovhjort, vildsvin, hasselmöss och fladdermöss är några av djuren som kommer dra nytta av ekodukten när den står klar juni 2018.

Jonas Löfvendahl

Därför byggs ekodukten

För att skapa bättre faunapassager över E6 för djuren. Det minskar barriäreffekten och antalet viltolyckor, vilket i sin tur höjer trafiksäkerheten. Bron blir 32 meter bred och 64 meter lång.

Relaterade artiklar
Fler artiklar