Kungsbacka-Posten
Söndag, 18 februari 2018
I 22 år höll Tony Dönges på med dragster-racing och snabba bilar. Efter den karriären började han samla på Superbikes, värstingmotorcyklar från 80- och 90-talen. I dag har han ett 40-tal, en samling han ibland visar upp på mc-mässor.

Brinner för klassiska motorcyklar

De kallas Superbikes, extrema tävlingsmotorcyklar som dominerade racingbanorna ända in på 00-talet. I ett garage i Kungsbacka har Tony Dönges samlat på sig fler än 40 av de mest kända modellerna från mc-byggandets guldålder.

Samlingen har gjort honom riksbekant i mc-kretsar, och Tonys Superbikegarage är numera ett begrepp i hojåkar-Sverige. Superbikes var, något förenklat, civila versioner av tävlingscyklarna. Dåtidens WSBK-racingregler för superbike, mellan 1988-2002, krävde att tillverkarna också gjorde ett visst antal exemplar som gick att köpa av vanligt folk. Men om vi ska ta det från början så måste vi starta med bilar. Snabba bilar. För Tony Dönges höll i 22 år på med att köra dragracing, en tävlingsform som handlar om snabbast tid på en kvarts engelsk mil, 402.33 meter raksträcka. Teamet “Dönges Bros Racing” hörde till den europeiska eliten i sin klass, men 1997 bestämde han sig för att sluta. Tvärt.

– Och jag stängde dörren helt till dragracingen. Men efteråt blev det väldigt tomt och ensamt i garaget, konstaterar han.

Men motorintresset fanns kvar och i stället blev Tony en av dem som återupptog mc-åkandet i vuxen ålder. ”Återfallsknutte”, kallas det ofta och Tony säger inte emot.

– Jag hade ju åkt mycket motorcykel, hela 70- och 80-talen åkte vi hoj och hade alltid en väldigt fin gemenskap kring motorcyklarna. Och under åren med dragsteråkning, jag har alltid gillat stämningen kring motorsport, snacket i depån och hela miljön, säger han.

Och 1998, med tomt garage och dragsterkarriären i backspegeln, såg han plötsligt en möjlighet att skaffa sig drömhojen från förr. Det var en Honda CB 1100 R, 1982 års modell, som fanns tillgänglig på begagnatmarknaden.

– Jag hade alltid velat ha en sådan, och då kände jag att det var dags att slå till, berättar Tony.

När den första av de klassiska Superbikearna väl var på plats i garaget, öppnade sig snart möjligheten att köpa loss ännu en modell.

– Jag kunde helt enkelt inte låta bli och plötsligt hade jag två, skrattar han.

Två blev snart tre, och intresset bara fortsatte att växa. Idag tronar totalt ett 40-tal Superbikes i Tonys garage, flankerade av väggar fyllda med repliker av de klassiska racingoverallerna och lika klassiska tävlingshjälmarna. Alla de stora japanska märkena finns representerade, tillsammans med italienska Benelli, Bimota och Ducati, som ofta dominerade tävlingscirkusen. Det har blivit många resor genom Europa för att handla hem särskilda modeller, även om sociala medier och internet förändrat mycket.

– Det har ju blivit en helt annan grej med nätet, nu finns forum och sociala medier där man diskuterar sådana här cyklar.

Och någon favorit bland alla tvåhjulingarna har Tony inte.

– Nej, jag får den frågan ibland, men jag blir helt ställd varje gång. Alla de här är så bra rent tekniskt att skulle det vara något litet som är negativt så bryr jag mig inte, säger han.

När vi går runt bland de historiska maskinerna så slås man som icke mc-åkare av den rätt extrema ergonomin. Tony bekräftar att det inte alltid är bekväma motorcyklar att åka långt på. I stället var det andra egenskaper som prioriterades av konstruktörerna.

– Det ser man ju om inte annat på sadeln. Det är inget man sätter en passagerare bakpå, styret sitter lågt och fotpinnarna högt, det är en väldigt hopkrupen körställning, förklarar han.

Trots att de ibland är över 30 år gamla så är det inte alltid de har en massa mil på mätaren. Superbikear var aldrig något allemansfordon och många av dem fick inte den tid på banan som det var tänkt. Även om samtliga motorcyklar är körbara så är det inte bara att starta upp. Packningar och slangar åldras, och kan behöva bytas och både oljor och bränsle åldras dåligt i motorer.

– Tar man in en offert på ett sånt verkstadsjobb, så tickar timmarna iväg, det blir dyrt, konstaterar Tony.

I stället får motorcyklarna vila i garaget. Och Tony, som nu är pensionär, konstaterar att intresset för klassiska Superbikar fortsätter att vara stort. På Sporthoj.com, Sveriges största mc-forum på nätet, lade han förra året ut en julkalender, med en ny Superbike-bild varje dag.

– Den tråden fick snabbt 13 000 visningar, så jag tänker fortsätta med att lägga ut bilder och presentera motorcyklarna i den ordning som jag köpte dem, säger han.

På senare år har Tony också ställt ut delar av sin samling påbil och motorcykelmässor i både Stockholm, Göteborg, Jönköping, Borås, Halmstad och Mariestad. Mängder av besökare stannade upp för att både titta och diskutera de historiska motorcyklarna.

– Det är klart att det är kul att få glädje och uppskattning av andra. Jag kan ju inte ta hit dem, säger Tony och sveper med handen över de få kvadratmetrarna fri golvyta.

Men Tony är noga med att påpeka att det aldrig varit ett självändamål att ställa ut. Han kallar det mer ”en positiv bieffekt”. Och varje år öppnar han garaget för öppet hus under en heldag, något som numera blivit en tradition, och lockar mängder av besökare.

– Jag behövde städa golvet i garaget och då var alla hojarna ändå ute, så jag bjöd in några kompisar och köpte några bullar och lite grillkorv. Men det här att folk kommer hit och tittar har fortsatt att växa, även om det fortfarande är lagom hanterbart, säger Tony.

När Tony öppnar sitt Superbikegarage är också något som snabbt brukar sprida sig via nätets sociala medier och mc-forum. Själv spenderar han varje dag några timmar i garaget. Ibland är det något som ska mekas, med 40 plus motorcyklar i garaget finns det alltid nåt att pilla med. Men lika ofta tar han det bara lugnt.

– Det kan vara att jag bara sitter ner en stund och tar en kopp kaffe, säger han med ett leende.

Mats H Ljungqvist

0300-519 83 mats.h.ljungqvist@kungsbackaposten.se

Tony Dönges

Ålder: 68

Bor: Onsala

Familj: Gift med Bodil, två vuxna barn

Gör: Pensionär sen 2012, tidigare köpman, och har bland annat jobbat med livsmedel och drev i många år leksaksbutik.

Aktuell: Äger en av Sveriges största samlingar av klassiska motorcyklar

Relaterade artiklar
Fler artiklar